Ministrul
Educatiei, Cercetarii Tineretului si Sportului
Colegiul Tehnic ,,Marcel Guguianu”
Zorleni
PROIECT DE CERTIFICARE A COMPETENTELOR PROFESIONALE
Specializarea, Tehnician
Proiectant CAD
Indrumator
Candidat
Prof. Huluta
Aurora Arhire Laurentiu Marian
cls XII-D
Tema
proiectului
Studiul functionarii transmisiei prin curele
Cuprins
Argument....................................................................................................4.
Capitolul.I.Caracterizare.Clasificare.Domenii
de folosire..........................5.
I.1.Tipuri de
curele.Materiale.Elemente constructive.................................7.
I.1.1.Curele late
netede(lise)........................................................................7.
I.1.2.Curele late dintate(sincrone)..............................................................10.
I.1.3.Imbinarea
capetelor curelelor late......................................................12.
I.1.4.Curele
trapezoidale.............................................................................13.
Capitolul.II.Roti pentru transmisiile prin
curele.........................................15.
II.1.Roti pentru transmisiile prin curele
late(netede)..................................16.
II.1.1.Roti pentru transmisiile prin curele
trapezoidale...............................18.
II.1.2.Roti pentru transmisiile prin curele
dintate(sincrone).......................19.
Capitolul III.Sisteme de tensionare a
curelei...............................................19.
III.1.Sisteme de tensionare
permanente.......................................................19.
III.1.1.Tensionarea realizata prin elasticitatea
curelei.................................20.
III.1.2.Tensionare realizata prin aplicarea unor
forte exterioare.................21.
III.2.Sisteme de tensionare automata..........................................................22.
Capitolul.IV.Calculul transmisiilor prin
curele...........................................24.
IV.1.Elemente
geometrice...........................................................................24.
IV.2.Calculul de
rezistenta..........................................................................27.
IV.2.1.Sarcini(forte) ce incarca ramurile
curelei.........................................27.
IV.2.2.Cinematica transmisiilor prin
curele.Randament.............................28.
Capitolul.V.Calculul de rezistenta al
transmisiilor prin curele...................29.
V.1.Metodologia de proiectare a transmisiilor prin
curele..........................29.
CapitolulVI.Norme de tehnica securitatii si igiena
a muncii.......................30.
Anexe...........................................................................................................31.
Bibliografie..................................................................................................34.
Argument
Transmisiile prin curele au
rolul de a prelua si transmite miscarea de rotatie de la o roata
conducatoare la una condusa prin intermediul elemntului flexibil
tensionat numit curea.
Transmiterea mişcării se poate realiza cu
alunecare (la transmisiile prin curele late sau trapezoidale) sau fără alunecare (la transmisiile prin curele dinţate).
Materialele
pentru aceste curele pot fi: pielea, ţesăturile textile, pânza
cauciucată, materialele plastice, benzile metalice.
Clasificarea curelelor se face
în funcţie de forma secţiunii curelei, (iar
clasificarea transmisiilor prin curele se face în funcţie de poziţia relativă a axelor arborilor, a numărului de arbori antrenaţi (conduşi) şi a raportului de
transmitere realizat.
După forma secţiunii, curelele pot fi:
late,politriunghiulare,dinţate, trapezoidale,rotunde.
Transmiterea sarcinii se realizează prin intermediul frecării care ia naştere între suprafeţele în contact ale
curelei şi roţilor de curea (în cazul transmisiilor cu alunecare) sau prin contactul
direct dintre dinţii curelei şi cei ai roţii (în cazul transmisiilor fără alunecare).
Pentru realizarea forţelor de frecare dintre
curea (curele) şi roţile de curea, necesare la transmisiile cu alunecare pentru transmiterea momentului
de torsiune, este necesară tensionarea curelei. Aceasta se poate realiza periodic, printr-un montaj
adecvat, sau continuu, în timpul funcţionării.
Sistemele de tensionare folosite
sunt de două feluri: sisteme de
tensionare permanentă, independente de momentul de torsiune transmis, dar proiectate pentru
transmiterea acestuia, respectiv sisteme de tensionare automată, care realizează o tensionare variabilă, funcţie de momentul de
torsiune transmis.
Comparativ cu celelalte transmisii
mecanice, transmisiile prin curele cu alunecare prezintă o serie de avantaje: se montează şi se întreţin uşor;
funcţionează fără zgomot; amortizează şocurile şi vibraţiile; necesită precizie de execuţie şi montaj relativ reduse;
costurile de fabricaţie sunt reduse; transmit sarcina la distanţe relativ mari între arbori;
permit antrenarea simultană a mai multor arbori; funcţionează la viteze mari; asigură protecţia împotriva
suprasarcinilor.
Capitolul.I.
Caracterizare.Clasificare.Domenii de folosire
Transmisiile prin curele sunt
transmisii mecanice, care realizează transmiterea mişcării de rotaţie şi a sarcinii, de la o roată motoare la una sau mai multe roţi conduse, prin intermediul unui element
flexibil, fără sfârşit, numit curea.
Transmiterea mişcării se poate realiza cu
alunecare (la transmisiile prin curele late sau trapezoidale) sau fără alunecare (la transmisiile prin curele dinţate).
Transmiterea sarcinii se
realizează prin intermediul frecării care ia naştere între suprafeţele în contact ale
curelei şi roţilor de curea (în cazul transmisiilor cu alunecare) sau prin contactul
direct dintre dinţii curelei şi cei ai roţii (în cazul transmisiilor fără alunecare).
O transmisie prin curele
se compune din roţile de curea – conducătoare 1 şi condusă 2 – elementul de legătură (cureaua) 3 (fig.3.1), sistemul de întindere şi apărători de protecţie.
Fig.3.1
Forţa necesară de apăsare a curelei pe roţile de curea se realizează la montaj, prin întinderea (deformarea elastică) curelei.
Comparativ cu celelalte transmisii mecanice, transmisiile prin curele cu
alunecare prezintă o serie de avantaje: se
montează şi se întreţin uşor;
funcţionează fără zgomot; amortizează şocurile şi vibraţiile; necesită precizie de execuţie şi montaj relativ reduse;
costurile de fabricaţie sunt reduse; transmit sarcina la distanţe relativ mari între arbori;
permit antrenarea simultană a mai multor arbori; funcţionează la viteze mari; asigură protecţia împotriva
suprasarcinilor.
Dintre dezavantajele acestor
transmisii se pot menţiona: capacitate de încărcare limitată; dimensiuni de gabarit
mari, comparativ cu transmisiile prin roţi dinţate; forţe de pretensionare mari, care
solicită arborii şi reazemele; raport de
transmitere variabil, ca urmare a alunecării curelei pe
roţi; sensibilitate mărită la căldură şi umiditate; durabilitate limitată; necesitatea utilizării unor dispozitive de
întindere a curelei.
Unele dintre dezavantajele
transmisiilor cu alunecare sunt anulate de transmisiile prin curele dinţate. Astfel: mişcarea se transmite
sincron, vitezele unghiulare ale roţilor fiind constante şi ridicate; randamentul
mecanic este mai ridicat; pretensionare mai mică la montaj, deci o solicitare
redusă a
arborilor şi lagărelor.
Principalele dezavantaje ale
transmisiilor prin curele dinţate sunt legate
atât de tehnologia de execuţie, mai pretenţioasă, atât a roţilor de curea dinţate cât şi a curelelor, cât şi de costurile montajului.
Clasificarea curelelor se face
în funcţie de forma secţiunii curelei (fig.
3.2), iar clasificarea transmisiilor prin curele se face în funcţie de poziţia relativă a
axelor arborilor, a numărului de arbori
antrenaţi (conduşi) şi a raportului de transmitere realizat.
După forma secţiunii, curelele pot fi: late (netede – fig. 3.2, a,
politriunghiulare – fig. 3.2, b, dinţate – fig. 3.2, c),
trapezoidale (fig. 3.2, d), rotunde (fig. 3.2, e).
Fig.3.2
Transmisiile prin curele late pot
transmite puteri până la P = 2000 kW, la viteze periferice v £ 12 m/s şi rapoarte de transmitere
i £ 6 (maxim 10). Utilizarea
curelelor moderne, de tip compound, a dus la ridicarea performanţelor acestora, domeniul lor de utilizare fiind: P£ 5000 kW; v £ 100 m/s; i £ 10 (maxim 20).
Transmisiile prin curele late
politriunghiulare (Poly-V) transmit puteri P £ 2500 kW, la viteze periferice v £ 50 m/s.
Transmisiile prin curele late dinţate pot transmite puteri
până la P = 400 kW, la viteze periferice v £ 80 m/s şi rapoarte de transmitere
i £ 8 (maxim 10).
Transmisiile prin curele
trapezoidale pot transmite puteri până la P = 1200 kW, la viteze
periferice v £ 50m/s, atunci când distanţa dintre axe A < 3 m, iar raportul de
transmitere maxim i £ 8 (maxim 10).
I.1.Tipuri de
curele.Materiale.Elemente constructive
Materialele din care se confecţionează curelele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de bază: să fie foarte elastice, pentru a
se putea înfăşura pe roţi cu diametre mici,
fără ca tensiunile de încovoiere,
care iau naştere, să aibă valori însemnate; coeficientul
de frecare a elementului curelei în contact cu roata de curea să fie
cât mai mare (pentru transmisiile prin curele cu alunecare); elementul curelei
care preia sarcina principală de întindere să aibă o
rezistenţă ridicată; elementul curelei, în contact cu roata, să fie
rezistent la uzură şi oboseală şi să fie
rezistent şi la acţiunea agenţilor externi; să fie ieftine.
I.1.1. Curele late netede (lise)
Materialele pentru aceste curele
pot fi: pielea, ţesăturile textile, pânza cauciucată, materialele plastice, benzile
metalice.
Curelele din piele. Sunt confecţionate din piele de
bovine, utilizându-se, de preferinţă, zona spinării animalului (crupon).
Se execută dintr-un singur strat
(simple) sau în mai multe straturi (multiple), lipite între ele, pe toată lungimea. Pielea se tăbăceşte cu tananţi vegetali şi, în cazuri speciale, cu
tananţi minerali, obţinându-se, în acest caz, o flexibilitate mai mare.
Deşi pielea satisface multe
din condiţiile impuse materialelor pentru transmisiile prin curele – rezistenţă la uzură, coeficient de frecare mare, rezistenţă la acţiunea unor agenţi exteriori (ulei, unsori,
apă) – unele deficienţe – rezistenţă redusă la curgere a materialului (care duce la deformări plastice importante,
respectiv la demontări frecvente pentru scurtarea şi reîmbinarea capetelor), rezistenţă redusă la oboseală şi faptul că este un material deficitar – au făcut ca, în ultimul timp, aceste
curele să fie din ce în ce mai puţin folosite, fiind
înlocuite de curelele ţesute sau compound.
Curelele din ţesături textile. Sunt confecţionate din ţesături textile şi pot fi într-un singur strat
sau în mai multe straturi. În cazul în care sunt executate din mai multe
straturi, îmbinarea capetelor se poate realiza prin coasere, printr-o contextură specială sau prin lipire.
Materialul din care se execută cureaua poate fi un material textil natural
(bumbac, celofibră, lână, păr de cămilă sau capră, cânepă, in, mătase naturală etc.) sau fibre sintetice (vâscoză, poliamide, poliesteri).
Curelele din ţesături textile prezintă unele avantaje: pot fi ţesute fără fine, ceea ce asigură transmisiei un mers liniştit; pot funcţiona la viteze mari v £ 60 m/s; pot funcţiona pe roţi de diametre mici, datorită flexibilităţii ridicate.
Ca dezavantaje, se pot menţiona: durabilitate scăzută, datorită rezistenţei reduse a marginilor
curelei; alungire în timp; sensibilitate la acţiunea căldurii, umezelii, acizilor etc.
Curelele din ţesături impregnate cu
cauciuc. Sunt
confecţionate din mai multe straturi de ţesături textile,
solidarizate între ele prin cauciuc vulcanizat. Ţesăturile textile (inserţii) reprezintă elementul de rezistenţă al curelei. Inserţia se poate realiza sub
forma unor straturi paralele (fig.3.3, a),
prin înfăşurare în mai multe straturi sub formă de spirală (fig.3.3, b) sau în straturi concentrice (fig.3.3, c).
Fig.3.3
Aceste curele au între straturi şi la exterior cauciuc
vulcanizat (fig. 3.3, d), fiind rezistente la umezeală şi la medii umede, acide sau
bazice.
Curelele înfăşurate sunt mai rigide
decât cele stratificate, în schimb marginile sunt mai rezistente, putând fi
utilizate la transmisiile cu ramuri sau axe încrucişate.
Dacă în loc de ţesătura textilă se folosesc inserţii sub formă de şnur (fig. 3.4), se obţin curele cu
flexibilitate mărită.
Fig.3.4
Curelele din materiale plastice.
Se
folosesc două tipuri de curele, în care
apare materialul plastic: curele numai din material plastic şi curele din material
plastic şi alte materiale (compound = compuse).
Materialele plastice folosite sunt materialele poliamidice şi poliesterice, utilizate
sub formă de folii de grosimi
diferite sau sub formă de fire împletite sau
cablate.
Materialele plastice prezintă avantajul unor rezistenţe la tracţiune şi uzare mai mari, dar nu
prezintă o aderenţă prea bună la roţi (coeficienţi de frecare mici). Din
acest motiv, materialele plastice singure au o utilizare restrânsă în confecţionarea curelelor.
Curelele compound (fig. 3.5) sunt
realizate dintr-o folie sau dintr-un strat de şnururi din poliamidă sau poliester, ca element de rezistenţă, căptuşit la interior cu un
strat subţire din piele de înaltă calitate (cromată special) şi dintr-un strat de
protecţie, dispus pe partea exterioară. Stratul din material
plastic este elementul de rezistenţă al curelei (nailon, cu sr = 400 MPa; poliester,
cu sr =
850 MPa), iar stratul din piele este cel care asigură o aderenţă bună (frecare mare) între curea şi roţi (m = 0,45…0,6, la v =
20…30 m/s).
Fig.3.5
Prin construcţia
lor, curelele compound însumează
proprietăţile
de rezistenţă
ale materialelor plastice cu cele de fricţiune ale pielii. Curelele
compound sunt rezistente la
produse petroliere, sunt foarte flexibile – putându-se înfăşura pe roţi de
diametre foarte mici (D/h ≥ 10) – sunt antielectrostatice, funcţionează
bine la temperaturi până
la 1200C, permit viteze periferice foarte
mari (v > 100 m/s), suportă frecvenţe de
îndoiri mari (până
la 100 Hz), au o durabilitate mare şi sunt, practic, insensibile la umiditate.
Performanţele
ridicate ale acestor curele fac posibilă utilizarea lor la realizarea transmisiilor cu
dimensiuni de gabarit mici şi a celor care funcţionează
la viteze mari; diametrul minim al roţii de curea poate ajunge la 25 mm, iar turaţia la 300.000 rot/min. Curelele având ca inserţie folie de
poliamidă se
execută la
orice lungimi şi cu lăţimi până la
1200 mm, atât cu fine cât şi fără fine.
Curelele cu inserţie din şnur poliamidic se
execută numai
fără fine, la lungimi până la
10.000 mm şi lăţimi până la
500 mm.
Curelele late politriunghiulare (Poly-V). Au o construcţie specială, suprafaţa exterioară fiind netedă, iar suprafaţa interioară este profilată. Suprafaţa interioară prezintă proeminenţe, dispuse longitudinal, cu profil
triunghiular. Elementul de rezistenţă este un şnur din material plastic (fig.
3.6), înglobat în masa de cauciuc a curelei.
Cureaua este acoperită la exterior cu un strat protector, realizat din material plastic, care asigură aderenţa şi rezistenţa la uzare a curelei. Porţiunea profilată, având înălţime mică în raport cu înălţimea totală a curelei, conferă acestor curele o flexibilitate mare, comparabilă cu cea a curelelor late obişnuite. Proeminenţele triunghiulare – de contact
ale curelei cu roata – asigură o aderenţă sporită şi presiuni de contact mai mici
decât în cazul curelelor late.
Curelele politriunghiulare transmit
puteri P £ 1250 kW, la viteze v £ 50 m/s.
Fig.3.6
Benzile metalice. Se prezintă sub forma unor benzi din oţel de mare rezistenţă (sr = 1300...1600 MPa), cu lăţimi cuprinse între
20...250 mm şi grosimi între 0,6...1,1 mm.
Transmisiile cu benzi metalice pot
funcţiona la viteze foarte mari (apropiate de viteza sunetului), asigurând
transmiterea unor puteri mari. Necesită forţe de întindere, iniţiale, foarte mari, o
foarte ridicată precizie de execuţie şi montaj a roţilor şi o rigiditate mare a
arborilor. Se pot utiliza în locul curelelor din piele sau textile sau în locul
angrenajelor, la locomotive, vapoare, termocentrale etc. În comparaţie cu angrenajele,
transmisiile cu bandă funcţionează cu zgomot mult mai redus. Pentru mărirea coeficientului de
frecare dintre banda metalică şi roţile transmisiei, roţile de curea se pot căptuşi cu plută (m = 0,35).
La transmisiile care funcţionează cu viteză foarte mare, pentru ca pierderile prin frecarea dintre elementele în mişcare şi atmosferă să fie cât mai reduse, se recomandă introducerea acestora în carcase cu un anumit grad de vid.
I.1.2. Curele late dinţate (sincrone)
Cureaua dinţată
(fig. 3.7) se compune dintr-un element de
înaltă
rezistenţă 1, înglobat într-o masă compactă de cauciuc sau material plastic 2. Suprafaţa exterioară şi zona danturată sunt protejate cu un strat 3, din ţesături din fibre sintetice rezistente la uzură
şi la agenţi
chimici şi termici. Elementul de rezistenţă
1 poate fi realizat din cabluri metalice,
din fibre de poliester sau fibre de sticlă.
Fig.3.7
Dantura poate fi dispusă
pe o parte a curelei (fig. 3.7, a) sau pe
ambele părţi (fig. 3.7, b).
Curelele cu dantură
pe o singură parte se folosesc la transmisiile cu axe paralele şi ramuri deschise, cu sau fără
rolă de întindere (fig. 3.8, a şi b), iar curele cu dantură
pe ambele părţi se folosesc la transmisiile cu mai mulţi arbori, dispuşi de
o parte şi de alta a curelei (fig. 3.8, c).
Dinţii curelelor pot fi
trapezoidali, parabolici şi semicirculari. Profilul clasic
al dintelui este cel trapezoidal, în ultimul timp executându-se şi profile curbilinii,
prin aceasta urmărindu-se reducerea zgomotului şi îmbunătăţirea modului de intrare şi ieşire în şi din angrenare. Profilul
cu formă parabolică permite utilizarea dinţilor mai înalţi în raport cu profilul
tradiţional. Această
caracteristică, cumulată cu robusteţea
dintelui, permite o creştere a sarcinii transmise şi o reducere a interfeţei
create în timpul angrenării dintre dintele curelei şi cel al roţii.
Forma parabolică
determină următoarele avantaje: reducerea zgomotului în funcţionare; sporirea puterii transmise; creşterea rezistenţei
dintelui la oboseală.
Fig.3.8
Curelele sincrone cu dinţi trapezoidali, considerate standard, se utilizează
în transmisii de până
la 150 CP şi
16.000 rot/min. Dimensiunile standardizate sunt cele corespunzătoare pasului de (în ţoli): 0,080 (2/25); 0,125
(1/8); 0,200 (1/5); 0,375 (3/8); 0,500 (1/2); 0,875 (7/8) şi 1,25 (1 1/4), conform
ISO 5294, 5295, 5296.
Curelele cu dinţi curbilinii, cu profil
parabolic şi semicircular, pot prelua sarcini mai mari cu până la 200% faţă de cele cu dinţi trapezoidali. Se regăsesc în gama de dimensiuni corespunzătoare paşilor de 3, 5, 8 şi 14 mm.
Transmisiile prin curele dinţate realizează transmiterea mişcării fără alunecare, dinţii curelei angrenând cu dantura roţii de curea. Aceste transmisii cumulează avantajele
transmisiilor prin curele late şi ale transmisiilor
prin lanţ.
Datorită avantajelor pe care le prezintă, aceste transmisii s-au impus, fiind utilizate în
multe domenii, cum ar fi: construcţia de autovehicule
(la sistemul de distribuţie); construcţia maşinilorunelte, construcţia maşinilor textile,
birotică, computere, proiectoare, maşini de scris etc.
I.1.3. Îmbinarea capetelor curelelor late
Curelele late se pot realiza: fără fine, sub forma unor benzi lungi, îmbinate la
capete prin diverse metode. O transmisie prin curele, îmbinată la capete, poate utiliza întreaga capacitate portantă a curelei numai atunci când îmbinarea capetelor
acestora este făcută corespunzător.
Problema îmbinării corespunzătoare a capetelor
curelelor se pune, în special, la transmisiile cu viteze ridicate şi la transmisiile cu roţi de diametre mici. O
îmbinare trebuie să prezinte următoarele calităţi: să nu micşoreze durabilitatea curelei; să nu reducă flexibilitatea curelei; să nu producă vibraţii sau o funcţionare neregulată a curelei; să fie rezistentă la umiditate, la ulei şi unsoare; să reziste la temperatura de funcţionare a curelei; să se execute uşor şi repede.
Îmbinarea capetelor curelelor late
se poate realiza prin lipire, respectiv vulcanizare, prin coasere sau cu
elemente metalice speciale.
Lipirea este procedeul de
îmbinare care se foloseşte la curelele din piele, materiale plastice şi la cele de tip
compound. Se folosesc adezivi sintetici, care asigură rezistenţă ridicată la tracţiune (sr ≥ 17 MPa). Datorită acestor adezivi, lipirea a devenit cea mai raţională metodă de îmbinare a capetelor curelelor. Înainte de lipire, capetele curelei se
subţiază sub formă de pană (fig. 3.9, a), pe anumite lungimi. În cazul curelelor din piele
formate din două straturi,
lipirea se execută sub
formă de pană, ca în fig. 3.9,
b. Viteza de lucru a curelei v < 30 m/s, iar la curelele foarte
flexibile v < 50 m/s.
La curelele din ţesături impregnate cu
cauciuc, care se îmbină prin vulcanizare, capetele curelei
se subţiază în trepte (fig. 3.9, c), ţinând seama de structura stratificată a
acestora.
Fig.3.9
Îmbinarea prin coasere sau cu
elemente metalice speciale se utilizează, în special, în cazul curelelor
din ţesături textile, putându-se utiliza şi la curelele din piele.
Îmbinarea mecanică se poate realiza cu agrafe din oţel (fig.3.10) sau cu
elemente suplimentare metalice, fixate cu şuruburi; acestea
din urmă nu sunt recomandate,
întrucât produc şocuri şi vibraţii în transmisie, ceea ce face ca viteza maximă să fie limitată la v < 5...10 m/s.
Fig.3.10
I.1.4. Curele trapezoidale
Cureaua trapezoidală are în secţiune transversală forma unui trapez isoscel şi este formată din mai multe zone. Zona 1 reprezintă elementul de rezistenţă al curelei, care poate fi realizat din ţesătură de bumbac (fig. 3.11, a), din şnur (fig. 3.11, b) sau
din cablu (fig. 3.11, c). Elementul de rezistenţă este învelit într-o masă de
cauciuc sintetic, care cuprinde zona de compresiune 2 (duritate 70...800 Sh) şi zona de întindere 3 (duritate 60...700 Sh). La exterior, cureaua este protejată
prin învelişul
de protecţie 4, format din unul sau mai multe straturi de pânză
cauciucată.
Fig.3.11
Curelele trapezoidale sunt standardizate, în
funcţie de dimensiunile secţiunii,
în două
tipuri: curele trapezoidale clasice şi curele trapezoidale înguste. La aceste curele,
flancul în stare liberă
este rectiliniu.
Se mai folosesc şi alte tipuri de curele
trapezoidale, cum ar fi: curele speciale, curele dublu trapezoidale sau curele
trapezoidale multiple. Curelele trapezoidale speciale (fig. 3.12, a) au flancurile
în stare liberă concave, oferind
avantajul unei aşezări corecte a curelei pe roată, în timpul funcţionării. În stare deformată, atunci când cureaua se
înfăşoară pe roată, flancul curelei devine
rectiliniu, ca şi flancul canalului de pe roata de curea (la curelele clasice, în stare
deformată flancul curelei nu mai rămâne rectiliniu (fig. 3.12, b)).
Fig.3.12
Curelele dublu trapezoidale (fig.
3.13, a) se folosesc în cazul transmisiilor cu mai multe roţi conduse, dispuse pe
ambele părţi ale curelei (fig. 3.13, b).
Fig.3.13
Curelele trapezoidale multiple
(fig. 3.14) înlocuiesc curelele trapezoidale simple montate în paralel, prezentând
avantajul că evită alungirile inegale ale elementelor componente.
Fig.3.14
În comparaţie cu transmisiile prin
curele late clasice, transmisiile prin curele trapezoidale se caracterizează prin capacitate portantă mai mare şi o încărcare mai mică a arborilor. Aceste avantaje sunt
determinate de frecarea
mărită dintre curea şi roţi, coeficientul de
frecare redus m’ fiind de aproximativ trei ori mai mare decât
coeficientul de frecare de alunecare m. Cureaua trapezoidală prezintă avantaje, în special, la transmisii cu distanţe
mici între axe şi cu rapoarte mari de transmitere.
Curelele trapezoidale cu
striaţii transversale, care conduc la mărirea elasticităţii
curelei la înfăşurarea pe roţi,
realizează
micşorarea
tensiunii de încovoiere şi mărirea suprafeţei
de contact a flancurilor curelei cu roata (fig. 3.15).
Fig.3.15
Capitolul.II. Roti pentru
transmisiile prin curele
O roată de curea se compune din următoarele părţi: obadă, disc sau spiţe şi butuc. Roţile de curea trebuie să îndeplinească, în principal, următoarele condiţii: să fie cât mai uşoare, dar să asigure transmiterea
sarcinii; să fie bine echilibrate; să asigure un coeficient de frecare ridicat şi să nu uzeze cureaua; să suporte viteze periferice mari.
Materialele folosite la realizarea
roţilor pentru transmisiile prin curele sunt: fonta (folosită cel mai frecvent), oţelul, aluminiul,
materialele plastice, lemnul sau cartonul presat.
II.1. Roţi pentru transmisiile prin
curele late netede
Cel mai frecvent se
folosesc roţile din fontă. La viteze periferice v < 30 m/s, se folosesc fontele cenuşii, iar la viteze mai
mari fontele aliate. Roţile cu diametre relativ mici (D <
500 mm) se execută cu disc continuu (fig. 3.16,
a), cu găuri pentru uşurare (fig. 3.16, b) sau în construcţia sudată (fig. 3.16, c). Roţile cu diametre mai mari
(D > 500 mm) se execută cu spiţe (fig. 3.17, a) sau din două bucăţi solidarizate cu şuruburi (fig. 3.17, b),
pentru D > 2000 mm.
Fig.3.16
În fig. 3.17, a sunt prezentate două roţi, una cu suprafaţa exterioară (de contact cu cureaua) bombată, iar cealaltă cu suprafaţa exterioară cilindrică. Şi poziţia butucului este diferită la cele două roţi.
În fig. 3.17, b sunt prezentate,
pentru aceeaşi lăţime a suprafeţei exterioare, trei posibilităţi de realizare a
butucului, definit prin lungimea L.
Roţile din oţel se folosesc la viteze
mai mari (v > 40 m/s) şi se realizează prin turnare (v. fig. 3.16, a şi b) sau în construcţie sudată (v. fig. 3.16, c). La roţile sudate, discul şi obada se execută din tablă, iar butucul prin turnare sau
din semifabricat laminat, prin aşchiere.
Roţile din aluminiu sunt uşoare şi pot funcţiona la aceleaşi viteze periferice ca şi roţile din oţel. Deoarece aluminiul
este un material scump, se recomandă numai la roţi de dimensiuni mici (D <
200 mm).
Roţile din materiale plastice se folosesc, mai ales, în transmisiile prin
curele din piele sau din ţesături textile. Materialele
din care se confecţionează sunt: bachelita,
textolitul, poliamidele etc. La serii mici de fabricaţie, aceste roţi se execută din textolit sau lemn
stratificat şi se prelucrează prin aşchiere. La serii mari, roţile se execută prin injecţie, folosind ca material
poliamida sau bachelita.
Constructiv, roţile din materiale
plastice sunt identice cu cele din materiale metalice. Pentru a asigura rezistenţa canalelor de pană din butuc, se execută roţi de curea cu bucşă metalică, pe care se injectează restul roţii.
a.
b.
Fig.3.17
Suprafaţa exterioară (activă) a roţilor de curea poate
fi cilindrică sau
bombată. Prin bombare se asigură stabilitatea în funcţionare a curelei, evitându-se alunecarea laterală a
acesteia de pe obada roţii. La transmisiile
cu axe paralele care funcţionează la
viteze mari (v > 50 m/s), ambele roţi ale
transmisiei sunt bombate. La transmisiile cu mai multe roţi conduse, se execută cu bombament numai roţile care acţionează pe
aceeaşi parte a curelei, celelalte roţi fiind cilindrice. La transmisiile care funcţionează la viteze v < 20 m/s
şi la transmisiile cu axe încrucişate, se folosesc roţi cilindrice.
Dimensiunile principale ale roţii de curea – diametrul D, lăţimea B şi bombamentul h (fig. 3.18) – sunt indicate în
standarde, în funcţie de lăţimea curelei b, de asemenea standardizată.
Fig.3.18
În fig. 3.19 sunt prezentate
formele constructive ale unor roţi de curea
utilizate în construcţia de maşini agricole. În fig. 3.19, a se prezintă forma
constructivă a
roţilor de curea cu lăţimea obezii B £ 85 mm, iar în fig. 3.19, b
pentru roţile cu B >
85 mm; în fig. 3.19, c este prezentată forma constructivă a
roţilor de curea cu l1 £ 30 mm.
Roţile de curea se
echilibrează static
pentru viteze v £ 25 m/s, iar pentru
viteze v > 25 m/s sau B/D > 0,25 se echilibrează dinamic,
dezechilibrul maxim admis fiind de 0,03 Nmm/kg masă roată de curea.
Fig.3.19
II.1.1. Roţi pentru transmisiile
prin curele trapezoidale
Roţile de curea pentru
transmisiile prin curele trapezoidale clasice şi înguste au dimensiunile
canalelor standardizate, diametrele minime şi maxime ale roţilor fiind limitate în
funcţie de tipul curelei utilizate.
Materialele utilizate pentru
realizarea roţilor de curea sunt fonta, oţelul, aliaje din metale uşoare şi unele materiale
plastice.
Roţile pentru curelele trapezoidale
se pot realiza: în construcţie turnată (fig. 3.20, a, b, c), pentru diametre maxime de
300 mm; în construcţie sudată (fig. 3.20, d), pentru
diametre mai mari de 300 mm; din elemente de tablă ştanţată, îmbinate prin lipire,
nituire sau sudare (fig. 3.20, e, f, g).
În cazul unor transmisii cu distanţă mică între axe – pentru obţinerea întinderii curelei şi pentru realizarea unui
reglaj fin al raportului de transmitere – se folosesc construcţii speciale, cu curele reglabile
(fig. 3.20, h).
Fig.3.20
II.1.2. Roţi pentru transmisiile prin curele dinţate (sincrone)
Roţile pentru curelele dinţate, în afara geometriei
dinţilor (v. subcap. 3.5.1.), care trebuie să asigure o angrenare corectă cu dinţii curelei, trebuie să asigure şi poziţia corectă în plan axial a curelei, de aceea, la aceste roţi, trebuie prevăzute reazeme laterale.
În fig. 3.21 sunt prezentate câteva
soluţii pentru realizarea roţilor dinţate, pentru curelele dinţate. În fig. 3.21, a şi c sunt prezentate roţi cu umeri de ghidare a curelei
într-un singur sens, în fig. 3.21, b cu ghidare în ambele sensuri şi în fig. 3.21, d fără ghidare axială.
Fig.3.21
Capitolul.III.Sisteme de
tensionare a curelei
Pentru realizarea forţelor de frecare dintre
curea (curele) şi roţile de curea, necesare la transmisiile cu alunecare pentru transmiterea
momentului de torsiune, este necesară tensionarea curelei. Aceasta se poate realiza periodic, printr-un montaj
adecvat, sau continuu, în timpul funcţionării.
Sistemele de tensionare folosite
sunt de două feluri:
sisteme de tensionare permanentă, independente de
momentul de torsiune transmis, dar proiectate pentru transmiterea acestuia, respectiv
sisteme de tensionare automată, care realizează o
tensionare variabilă, funcţie de momentul de
torsiune transmis.
III.1. Sisteme de tensionare permanente
Prin utilizarea acestor sisteme, se
realizează o tensionare iniţială a curelei cu forţa F0, stabilită, prin calcul, în funcţie de sarcina ce trebuie
transmisă. Funcţionarea transmisiei la
alte valori ale sarcinii are loc fie cu o încărcare incompletă a curelei, fie cu patinarea acesteia.
Forţa de tensionare F0
a curelei poate fi realizată prin elasticitatea curelei sau prin aplicarea unor forţe exterioare de
tensionare.
III.1.1. Tensionarea realizată prin
elasticitatea curelei
Tensionarea prin elasticitatea
curelei se realizează prin scurtarea acesteia
(când este posibil – la curele late) sau prin deplasarea poziţiei motorului, deci prin
modificarea distanţei între axe. Acest tip de tensionare are dezavantajul că, periodic, este necesar
controlul stării de tensiune a curelei şi, dacă este necesar, aducerea transmisiei în limitele
tensionării iniţiale.
În fig. 3.22 sunt prezentate,
schematic, câteva posibilităţi de tensionare (retensionare)
a transmisiei prin curele. Astfel, în fig. 3.22, a şi b, tensionarea se
realizează prin deplasarea motorului,
în sensul măririi distanţei dintre axe, prin tragerea motorului (fig. 3.22, a), respectiv prin utilizarea
unor şuruburi de reglare (fig. 3.22, b). În aceste două situaţii, reglarea tensionării se realizează la montaj şi apoi periodic. În fig. 3.22, c
este prezentat un sistem de tensionare permanentă, greutatea G realizând
deplasarea axială a motorului.
Fig.3.22
Determinarea mărimii sarcinii de
tensionare F0 se realizează cu ajutorul unui dispozitiv plasat tangent la cele
două roţi ale transmisiei (pe
lungimea lT). Sub acţiunea unei sarcini Fp (stabilită în cataloage sau de constructor), cureaua se
deformează, creându-se săgeata f (fig. 3.23). Din tabele, în
funcţie de f, se determină sarcina F0, existentă în
curea.
Schemei din fig. 3.22, b îi
corespunde varianta constructivă din fig. 3.24, a, în fig.
3.24, b
fiind prezentată o variantă de
întindere a curelei tot cu ajutorul unui şurub de reglare,
motorul fiind plasat pe un suport ce poate bascula în jurul unei articulaţii.
Fig.3,23
Fig.3.24
III.1.2.Tensionare realizată prin aplicarea unor forţe exterioare
Forţele exterioare sunt
realizate prin intermediul unor role de întindere, asigurându-se tensionarea
constantă a
curelei.
Rola de întindere poate fi
plasată la
exteriorul transmisiei sau la interiorul acestuia, fiecare poziţionare având avantaje şi dezavantaje. Astfel,
plasarea la exterior a rolei (fig. 3.25, a), în apropierea roţii mici (de pe arborele motorului), are avantajul măririi unghiului de înfăşurare a curelei pe
roata mică a
transmisiei, dar prezintă dezavantajul solicitării alternate la încovoiere. Plasarea rolei în interiorul
transmisiei, în apropierea roţii mari (fig. 3.25,
b), are drept consecinţă o solicitare oscilantă la
încovoiere a curelei, dar provoacă micşorarea unghiului de
înfăşurare pe roata mică, micşorare importantă la rapoarte mari de transmitere.
În fig. 3.25, c este prezentată soluţia constructivă a unei transmisii prin curele
cu rolă de
întindere plasată la
exteriorul transmisiei. Reglarea întinderii, deci a valorii sarcinii de
tensionare F0, se realizează printr-un
(mecanism) cadru cu bare. Astfel, prin deplasarea greutăţii G pe bara suport, se modifică momentul
creat de această forţă, prin modificarea braţului stabilit faţă de
articulaţia acesteia. În aceste condiţii, sarcina de apăsare a rolei se modifică, modificând şi sarcina de tensionare.
Fig.3.25
III.2. Sisteme de tensionare automată
Aceste sisteme realizează o
sarcină de
tensionare variabilă (F0
¹ const.), în funcţie de momentul
transmis. La funcţionarea în gol sau în repaus, sarcinile din ramurile
curelei sunt nule, eliminându-se, astfel, dezavantajul principal al sistemelor
de tensionare permanente. Prin utilizarea acestor sisteme, se asigură funcţionarea transmisiei în zona optimă a
factorilor de tracţiune
(indiferent de sarcina transmisă), recomandându-se
la transmisiile care trebuie să funcţioneze cu alunecări elastice minime. Se precizează, însă, că aceste
sisteme nu realizează protecţie în cazul suprasarcinilor.
În fig. 3.26, a şi b sunt prezentate, schematic, două sisteme
de tensionare automată. În fig. 3.26, a este
prezentat un astfel de sistem cu două role, care acţionează pe cele două ramuri
ale curelei şi care se află în echilibru datorită tensiunilor
din ramurile curelei. Tensiunea în curea se realizează automat, în funcţie de sarcina transmisă.
Poziţionarea rolelor se
realizează printr-un
cadru rigid, care permite menţinerea constantă a
distanţei între acestea.
În fig.3.26, b, sistemul de
tensionare automat se realizează cu două role, poziţia neschimbată între role se realizează printr-un
mecanism patrulater.
Fig.3.26
În fig. 3.27 este prezentat,
constructiv, un sistem de tensionare automată. Roata dinţată z1(P) este asamblată pe arborele motorului electric
M.
Roata dinţată z2 este dintr-o
bucată cu
roata de curea S şi este liberă pe un bolţ (sprijinirea
se realizează printr-un
lagăr de alunecare), presat în braţul H, basculant pe arborele motorului.
În timpul funcţionării, datorită cuplului
creat de forţele tangenţiale din angrenaj,
braţul H basculează spre
stânga, împreună cu
roata de curea S, producând
tensionarea curelei. Evident că această tensionare este funcţie de sarcina transmisă. În repaus,
tensiunea din curea este zero. Sensurile de rotaţie ale pinionului P şi roţii de curea S,
precum şi sensul momentului ce provoacă întinderea curelei (săgeată neagră), la nivelul axei
pinionului z2, sunt prezentate
în fig. 3.27.
Fig.3.27
Capitolul.IV. Calculul transmisiilor prin curele
IV.1. Elemente geometrice
Geometria roţilor, a curelelor şi a transmisiilor
prin curele este dependentă de tipul transmisiilor prin
curele: curele late netede, curele late dinţate, curele
trapezoidale.
Transmisii prin curele late
netede. Geometria curelei şi a roţilor de curea este reglementată prin standarde, unul pentru
dimensiunile curelei, respectiv altul pentru principalele dimensiuni ale roţilor de curea.
Transmisii prin curele late
dinţate (sincrone). Curelele acestor transmisii
au o geometrie specială, deoarece
transmiterea momentului de torsiune se realizează prin angrenarea dinţilor curelei cu cei ai roţii, între care
trebuie să existe
o compatibilitate geometrică.
Dantura curelei poate fi dispusă pe
o parte (fig. 3.28, a) sau pe ambele părţi (fig. 3.28, b), după cum a fost prezentat şi în subcap. 3.2.2, fig. 3.8.
Fig.3.28
Unele caracteristici, principale,
au fost prezentate în subcap. 3.2.2, aici fiind prezentate elementele
geometrice principale:
· pasul p –
distanţa dintre axele de
simetrie ale doi dinţi consecutivi, măsurat pe porţiunea rectilinie a curelei;
· lungimea de divizare (primitivă) Lp – lungimea măsurată pe linia de divizare (linia pe care cureaua îşi păstrează lungimea constantă , chiar în
situaţia înfăşurării pe roţi);
· lăţimea b –
dimensiunea
transversală a curelei;
· înălţimea totală hc. Alte elemente geometrice ale
curelei sunt:
· înălţimea dintelui hz
– distanþa dintre linia de cap ºi cea de picior a
dintelui;
· lăţimea piciorului dintelui sz.
Rotile curelelor dintate, asemanaqtoare rotilor dintate, au principalele elemente geometrice prezentate în fig. 3.29. Acestea
sunt:
· diametrul primitiv Dp, definit prin relatia Dp1,2 = mz1,2, în care m este
modulul danturii;
· diametrul de cap de, definit prin relatia de1,2 = m(z1,2 – x1,2);
· raza de rotunjire a capului dintelui r1 = k1m;
· raza de rotunjire a piciorului dintelui r2 = k2m;
· înălţimea capului
dintelui h = y1m.
În relatiile de mai sus, x1,2, k1, k2, y1 sunt coeficienti, care se aleg în
functie
de tipul curelei.
Pentru a evita caderea curelei de pe
roti,
roata mica este prevazuta cu flanºe de ghidare, montate
pe fetele
laterale (v. fig. 3.29, b). În cazul distanþelor mari între axe (A ³ 8Dp1) ºi la transmisiile la care axele arborilor se gasesc într-un plan
înclinat, ambele roti sunt prevazute cu flanºe de ghidare (v. ºi fig. 3.21).
Celelalte elemente geometrice
ale rotilor
prezentate în fig. 3.29 depind de tipul curelei (unghiul g1), respectiv de latimea b a curelei (dimensiunile b1, b2, d0, D).
Fig.3.29
Transmisii prin curele
trapezoidale. Curelele trapezoidale, după cum este specificat şi în denumire, au secţiunea transversală un trapez isoscel. Principalele elemente
geometrice ale acesteia, conform standardelor, sunt prezentate în
fig. 3.30, a. Acestea sunt:
· lăţimea primitivă lp – lăţimea în dreptul
fibrelor primitive, care nu se comprimă şi nu se întind în
timpul funcţionării curelei; este o
dimensiune de bază a
curelei, deoarece determină poziţia acesteia în
canalul de curea, cu contact doar pe laturile neparalele ale trapezului
(fig. 3.30, b);
· înălţimea curelei h;
· distanţa până la fibrele primitive b;
· unghiul curelei a - între laturile neparalele ale curelei.
Roţile pentru curelele
trapezoidale (fig. 3.30, b) se execută cu unul sau mai multe canale,
funcţie de numărul necesar de
curele pentru realizarea transmiterii sarcinii impuse:
· diametrul primitiv Dp
– la nivelul lăţimii lp a
curelei la înfăşurarea pe roată;
· diametrul exterior De = Dp + 2n;
· adâncimea canalului m – de la nivelul
diametrului primitiv la fundul canalului, stabilită astfel încât cureaua să nu
atingă cu
parte inferioară (latura
mică a
trapezului) canalul, astfel încât contactul
curea-canal să aibă loc
numai pe feţele laterale;
· lăţimea roţii B – definita prin distantele de la centrul canalului la marginea laterala a rotii (cota f) ºi de pasul dintre canale (cota e);
· unghiul a al flancurilor canalului – corespondent unghiului curelei a.
Observaţie:
Pentru rotile
care echipeaza transmisii
prin curele trapezoidale multiple (v. fig. 3.14), se pastreaza indicaþiile de mai sus, cu
precizarea ca înãlþimea curelei trebuie sa fie suficient de mare
pentru a nu exista contact între centura exterioara a curelei ºi diametrul exterior al rotii.
Geometria transmisiilor prin curele
se
studiaza pe
baza urmatoarelor
ipoteze: cureaua este perfect întinsa, este neelastica ºi cu grosime mica; viteza oricarui punct al curelei este
aceeaºi.
Geometria transmisiilor prin curele
se analizeaza separat,
în funcþie de poziþia relativa a axelor arborilor între
care se transmite miºcarea, în continuare studiindu-se transmisiile cu
axe paralele ºi ramuri deschise.
Fig.3.30
IV.2 Calculul de
rezistenţă
Calculul de rezistenţă al transmisiilor prin curele se desfăşoară urmărind următoarele etape:
· Stabilirea sarcinilor care încarcă ramurile curelei, ale căror valori influenţează atât
rezistenţa curelei cât şi cinematica
transmisiei şi randamentul acesteia.
· Stabilirea tensiunilor din ramurile curelei care, chiar
dacă nu conduc la un calcul
clasic de
determinare a unei tensiuni maxime şi compararea acesteia cu o
tensiune admisibilă, dau o imagine
atât asupra zonelor în care tensiunile sunt maxime cât şi a factorilor care
determină mărimea acestor
tensiuni.
· Calculul propriu-zis, care constă în stabilirea dimensiunilor necesare ale secţiunii curelei
(la curelele late) sau la determinarea numărului necesar de curele,
pentru transmiterea sarcinii
impuse în tema de proiectare (la curelele trapezoidale).
IV.2.1. Sarcini (forţe) ce
încarcă ramurile
curelei
La transmisiile prin curele cu
alunecare, sarcina se transmite, între roata conducătoare şi cea condusă, prin intermediul forţelor de frecare, care
apar între curea şi roţile respective. Existenţa forţelor de frecare implică o apăsare relativă între curea şi roţi, care este asigurată de tensionarea iniţială a curelei, cu o forţă F0, constantă pe întreaga lungime a curelei (fig. 3.32, a).
Fig.3.32
În timpul funcţionării, la roata condusă apare momentul de torsiune rezistent Mt2, pentru învingerea căruia trebuie să se aplice, la roata conducătoare, momentul motor Mt1. Apariţia celor două momente are ca efect modificarea valorilor
sarcinilor în cele două ramuri ale curelei, în
sensul
creşterii forţei în ramura motoare, la valoarea F1 şi micşorarea corespunzătoare a sarcinii în
ramura pasivă, la valoarea F2 (fig. 3.32, b).
IV.2.2.Cinematica transmisiilor prin curele. Randament
Forţele diferite din ramurile
curelei – F1 în ramura activă şi F2 în ramura pasivă – determină deformaţii diferite ale curelei şi anume mai mari în
ramura activă şi mai mici în ramura
pasivă.
La trecerea curelei peste roata
conducătoare, aceasta trebuie să ajungă de la o alungire mai mare
la una mai mică, deci cureaua se contractă, punctele de pe curea
deplasându-se cu o viteză mai mică decât punctele corespunzătoare de pe roată. În acest fel, cureaua rămâne în urmă la trecerea peste roata conducătoare, între roată şi curea producându-se o
alunecare.
La trecerea curelei peste roata
condusă, cureaua trebuie să ajungă de la o alungire mai mică la una mai mare, ceea ce înseamnă că punctele de pe curea se deplasează mai repede decât cele de pe roată, roata rămânând în urma curelei.
Datorită deformaţiilor elastice ale curelei (scurtări sau lungiri), în
timpul înfăşurării pe roţile de curea, se produce
o alunecare între curea şi roţi, numită alunecare elastică. Alunecarea elastică are loc numai pe o
anumită zonă a suprafeţei de contact dintre curea şi roată. Unghiul corespunzător zonei de alunecare se
numeşte unghi de alunecare ba, iar unghiul corespunzător zonei în care nu are loc
alunecare se numeşte unghi de repaus br (fig. 3.36).
Fig.3.36
Capitolul.V. Calculul de
rezistenţă al
transmisiilor prin curele
Calculul de rezistenţă are elemente specifice pentru fiecare tip de
curea, fapt pentru care acest calcul se va prezenta în consecinţă.
Calculul transmisiilor prin curele
late netede (lise). Calculul transmisiilor prin curele late constă în determinarea ariei secţiunii, capabilă să transmită sarcina exterioară şi să evite ruperea acesteia, datorită solicitărilor dinamice sau datorită oboselii materialului.
Metodele de calcul ale transmisiilor prin curele se
diferenţiază după modul
de determinare a tensiunii utile admisibile stua. Există două metode
de calcul: metoda bazată pe capacitatea de tracţiune
(metoda capacităţii de tracţiune) şi metoda bazată pe rezistenţa la rupere a
materialului curelei (metoda rezistenţei admisibile).
Metoda capacităţii de tracţiune. Este cea mai
utilizată metodă de
calcul a transmisiilor prin curele late şi constă în
stabilirea valorii tensiunii utile admisibile stua prin intermediul curbelor de alunecare, determinate experimental. Tensiunea utilă admisibilă se stabileşte din condiţia ca
transmisia să funcţioneze în vecinătatea punctului optim de
încărcare a transmisiei (j = jopt).
Calculul transmisiilor prin
curelele late dinţate. Calculul de rezistenţă al curelelor late dinţate constă în determinarea lăţimii necesare a curelei şi alegerea, funcţie de aceasta, a unei lăţimi indicate de firmele
producătoare.
În principiu, metodele de calcul prezentate de firmele producătoare sunt asemănătoare, diferind, uneori, factorii de corecţie.
Calculul transmisiilor prin
curele trapezoidale. Calculul de rezistenţă al curelelor trapezoidale
constă în
determinarea numărului necesar de curele, pentru transmiterea unei
puteri P date, în funcţie de puterea
teoretică P0, posibil a fi transmisă de o curea, stabilită pe
stand, în condiţii standard de funcţionare.
V.1 Metodologia de proiectare a transmisiilor prin curele
Metodologia de proiectare a transmisiilor prin curele late netede
(lise), dinţate (sincrone) şi trapezoidale este
prezentată centralizat
în tabelul 3.3, urmărindu-se etapele care trebuie parcurse de la datele de
proiectare la tipul şi dimensiunile curelelor şi a roţilor de curea.
Sunt prezentate şi restricţiile impuse transmisiilor prin curele, prin
acceptarea, din bibliografie, a unor valori admisibile, care conferă transmisiilor
o funcţionare corectă şi o durabilitate
ridicată.
Capitolul
VI.Norme de tehnica securitatii si igiena a muncii
1. În încăperile umede se
folosesc unelte electrice care funcţionează la tensiunea de 30;24;12 V;
2. Distanţa dintre un tablou
de distribuţie şi un utilaj să nu fie mai mică de un 1 mm;
3. Este interzisă lăsarea
montajului sub tensiune fără supraveghere;
4. Înaintea efectuări
lucrări se va face o scurtă verificare a sculelor din punct de vedere al
izolaţie;
5. Înaintea efectuări
operaţiei de îndoire se va verifica starea ciocanului şi coada să nu prezinte
fisuri şi să fie bine fixată;
6.
Uneltele de mână pentru tăiere vor fi verificate înainte
de începerea pentru a se depista defecţiunile care ar putea exista;
7.
În timpul efectuări operaţiei de îndreptare nu se va sta
aplecat cu faţa spre tablă, corpul se va ţine drept în faţa mesei de lucru;
8.
Uneltele de mână trebuie să fie în bună stare de
funcţionare, să nu prezinte crăpături sau deformări;
9. Îndreptarea aşchiilor
rămase în urma filetări se vor îndepărta cu o mătură sau perie;
10. Aparatele şi instalaţiile intrate în reparaţii
capitale nu se va da în exploatare fără a fi prevăzute cu toate dispozitivele
care vă asigură securitatea muncii;
11. În cazul reparaţiilor
capitale conducerea e obligată a lua măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de
muncă prin mijloace de mecanizare, măsurări tehno-sanitare şi măsurări
tehno-organizatoare;
12. Conducerea tehnică va ţine evidenţa eşalonări
şi realizări lucrărilor de investiţii pentru protecţia muncii şi limita
termenelor stabilite în plan;
13. Întreg personalul este obligat să îndeplinească şi să ceară angajaţilor în
subordine să îndeplinească strict normele de tehnică a securităţi muncii pentru
care au toată răspunderea;
- Pentru nerespectarea normelor
şi instrucţiunilor de tehnică a securităţi munci şi protecţia muncii
vinovaţi vor fi traşi la răspundere conform regulamentului.
Anexe
a. late (netede) b. politriunghiulare c.dinţate d. trapezoidale e. rotunde
Fig.1.
Fig.2. curea compound
Fig.3.curea dintata
Fig.4.(a,b)Curele
cu dantură pe
o singură parte; c ) curele cu dantură
pe ambele părţi
Fig.5.cureaua trapezoidala
Fig.6. curele dublu
trapezoidale
Fig.7. Curele
trapezoidale cu striaţii transversale
Fig.8. sisteme de
tensionare automată
Fig.9.Cinematica transmisiilor prin curele
Bibliografie
1) Alexandru
Cgisiu-Organe de masini,Editura didactica si Dorina Matiesan pedagogica,1976;
2) Ana Olivia, Gabriela Alice
Enache, Mihaela Gabriela Ionescu, Maria Manole, Sorina Antosica – Asamblari
mecanice manual pentru clasa a XI a si a XII ruta progresiva;
3) Mikos.I.- Organe de masini si
organe de asamblare,editura Miron.Timisoara 2001 ;
4) Utilajul şi tehnologia meseriei – Manual pentru
clasele a XI-a şcolii profesionale ;
şi a XII-a şi şcoli profesionale,
Editura didactică şi
pedagogică,1996 ;
5) V.Handra – Luca – Organe de masini si
mecanisme,Manual pentru sectiile de subingineri Editura didactica si
pedagogica,1975.
http://www.referat.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu