COLEGIUL “ALEXANDRU IOAN CUZA”
BARLAD
SPECIALIZARE: MECANIC AUTO
PROIECT DE CERTIFICARE A COMPETENTELOR PROFESIONALE
COORDONATOR ABSOLVENT
PROF.ING. : Budacu Bogdan
Craciun Anita
Clasa a-XI-a M
2009-2010
TEMA PROIECTULUI
EXPLOATAREA
SI INTRETINEREA SISTEMULUI
DE DIRECTIE
Cuprins
Cuprins……………………………………………………….............pag
1
Argument…………………………………………………….............pag
2
Capitolul
I.1 Destinatia si conditiile supuse
sistemului de directie…………………………...............pag
3
I.2 Stabilizarea rotilor de directie……………......................pag.4
Capitolul
II. Materiale utilizate in constructia
sistemului de directie…....................................................pag
6
Capitolul
III.Intretinerea sistemului de directie…………………........pag 12
Capitolul
IV.Defecte in exploatare ale
sistemului de directie…………………………................pag
13
Capitolul
V. Repararea sistemului de directie……………..................pag 17
Capitolul VI. N.T.S.M si
P.S.I la sistemul de directie……..................pag 19
Capitolul VII.
Anexe…………………………………….....................pag 22
Capitolul VIII.
Bibliografie…………………………………...............pag 28
ARGUMENT
Autoturismul
este un vehicul rutier suspendat elastic pe roti,care se deplaseaza prin
mijloace de propulsie proprii.Deasemenea autoturismul este un automobil destinat
pentru transportul acel mult opt persoane.Autoturismele pot fi clasificate dupa
tipul caroseriei si dupa cilindree. Principalele parti componente ale
automobilului sunt constituite din grupe de organe de masini si mecanisme
asamblate dupa rolul si functiile pe care le indeplinesc.Acestea
sunt:motorul,sasiul si caroseria. Sistemul
de directie serveste la dirijarea automobilului pe
traiectoria dorita .
Schimbarea directiei de mers se obtine prin schimbarea planului (bracarea )rotilor de directie in raport cu planul longitudinal al automobilului.Sistemul de directie are un rol hotarator asupra sigurantei circulatiei,mai ales in conditiile cresterii continue a parcului de automobile si a vitezei lor de deplasare.
Majoritatea automobilelor au rotile din fata de directie. Pentru a schimba directia automobilului ,conducatorul va actiona asupra volanului.De la volan miscarea se transmite prin intermediul axului volanului,la melcul ,care angreneaza cu sectorul dintat.Pe axul sectorului dintat se afla levierul de directie (comanda ),care este in legatura cu bara longitudinala de directie. In scopul asigurarii unei bune tinute de drum a automobilului, rotile de directie se stabilizeaza.Prin stabilizarea rotilor de directie se intelege capacitatea lor de a-si mentine directia la mersul in linie dreapta si de a reveni in aceasta pozitie dupa ce au fost bracate sau deviate sub influenta unor forte perturbatoare. Dintre masurile constructive care dau nastere la momentul de stabilizare,rolul cel mai important il au unghiurile de asezare a rotilor si pivotilor.
Schimbarea directiei de mers se obtine prin schimbarea planului (bracarea )rotilor de directie in raport cu planul longitudinal al automobilului.Sistemul de directie are un rol hotarator asupra sigurantei circulatiei,mai ales in conditiile cresterii continue a parcului de automobile si a vitezei lor de deplasare.
Majoritatea automobilelor au rotile din fata de directie. Pentru a schimba directia automobilului ,conducatorul va actiona asupra volanului.De la volan miscarea se transmite prin intermediul axului volanului,la melcul ,care angreneaza cu sectorul dintat.Pe axul sectorului dintat se afla levierul de directie (comanda ),care este in legatura cu bara longitudinala de directie. In scopul asigurarii unei bune tinute de drum a automobilului, rotile de directie se stabilizeaza.Prin stabilizarea rotilor de directie se intelege capacitatea lor de a-si mentine directia la mersul in linie dreapta si de a reveni in aceasta pozitie dupa ce au fost bracate sau deviate sub influenta unor forte perturbatoare. Dintre masurile constructive care dau nastere la momentul de stabilizare,rolul cel mai important il au unghiurile de asezare a rotilor si pivotilor.
La
pivotii fuzetelor se deosebesc doua unghiuri: unghiul de inclinare
longitudinala. Rotile de directie, ca si pivotii, prezinta tot doua unghiuri:
unghiul de cadere sau de carosaj si unghiul de convergenta.
2.
Capitolul
I.
I.1 Destinatia si conditiile supuse
sistemului de directie
Destinatia sistemului de directie. Sistemul de directie serveste la modificarea directiei
de deplasare a autormobilului . schimbarea directiei
de mers se obtine prin schimbarea planului ( bracarea) rotilor de directie în raport cu planul longitudinal al autovehicului
.
Conditiile
impuse sistemului de directie
sunt :
- sa permita stabilizarea miscarii rectilinii (rotile
de directie , dupa ce virajul s-a efectuat, sa aiba
tendinta de a reveni în pozitia mersului în linie dreapta :
-sa permita stabilizarea miscarii rectilinii (rotile
de directie , dupa ce virajul s-a efectuat, sa aiba
tendinta de a reveni în pozitia mersului în linie dreapta :
-
efortul necesar pentru manevrarea directiei sa fie
cât mai redus ;
-
randamentul sa fie cât mai ridicat ;
-
socurile provenite din regularitatile caii sa nu fie transmise la volan ;
- sa permita reglarea si
întretinerea usoare ;
- sa nu prezinte uzuri
excesive care pot duce la jocuri mari si prin aceasta la micsorarea conducerii
;
- sa aiba o constructie
simpla si sa prezinte o durabilitate cât mai mare ;
Virajul
automobilului este corect , adica rotile ruleaza fara alunecare , când toate
descriu cercuri concentrice în centrul de viraj O. Acest centru trebuie sa se
gaseasca la intersectia dintre prelungirea axei , rotile de directie
nu sunt paralel ci înclinate (bracate) cu unghiuri diferite . Astfel unghiul de
bracare al rotii interioare este mai mare decât unghiul de bracare al rotii
exterioare .
3.
I.2 Stabilizarea rotilor de directie
In
scopul asigurarii unei bune tinute de drum a automobilului, rotile de directie
se stabilizeaza.prin stabilizarea rotilor de directie se intelege capacitatea
lor de a-si mentine directia la mersul in linie dreapta si de a reveni in
aceasta pozitie dupa ce au fost bracate sau deviate sub influenta unor forte
perturbatoare. Dintre masurile constructive care dau nastere la momentul de
stabilizare,rolul cel mai important il au unghiurile de asezare a rotilor si
pivotilor.
La
pivotii fuzetelor se deosebesc doua unghiuri: unghiul de inclinare
longitudinala. Rotile de directie, ca si pivotii, prezinta tot doua unghiuri:
unghiul de cadere sau de carosaj si unghiul de convergenta.
Unghiul de inclinare longitudinala a
pivotului(sau unghiul de fuga) reprezinta
inclinarea longitudinala a pivotului si se obtine prin inclinarea pivotului in
asa fel incat prelungirea axei lui sa intalneasca calea intr-un punct A, situat
inaintea punctului B de contact al rotii cu solul. Unghiul de inclinare
longitudinala a pivotului face ca,dupa bracare, rotile de directie sa aiba
tendinta de revenire la pozitia de mers in linie dreapta datorita momentului
stabilizator care ia nastere. In timpul virajului autovehiculului, forta
centrifuga Fc, aplicata in centrul de greutate, provoaca aparitia intre roti si
cale a reactiunilor Y1 si Y2, care se considera ca actioneaza in centrul
suprafetei de contact a pneului.
Unghiul de inclinare transversala (
laterala) a pivotului da nastere la
un moment stabilizator care actioneaza asupra rotilor bracate. Datorita
unghiului de inclinare transversala, la bracare rotile tind sa se deplaseze in
jos (in cazul unei bracari cu 180 grade
,aceasta deplasare ar avea valoarea egala cu h ),dar deoarece acest lucru nu
este posibil, intrucat roata se sprijina pe drum, rezulta o ridicare a
pivotului, respectiv a puntii din fata
si a cadrului (caroseriei). Sub actiunea greutatii preluate de puntea din fata
rotile tind sa revina la pozitia corespunzatoare mersului in linie
4.
dreapta,
care corespunde energiei potentiale minime.
Unghiul
de inclinare transversala a pivotului conduce la micsorarea distantei intre
punctual de contact al rotii cu solul si punctul de intersectie al axei pivotului cu suprafata
de rulare (distanta denumita deporl). Aceasta conduce la reducerea efortului
necesar manevrarii volanului deoarece momentul rezistentei la rulare, fata de
axa pivotului se reduce. Unghiul de inclinare transversala a pivotului, la
automobilele actuale are valori de 4-10 grade.
Unghiul de cadere sau de carosaj reprezinta inclinarea rotii fata de planul vertical.
Acest unghi contribuie la stabilizarea directiei, impiedicand tendinta rotilor
de a oscila datorita jocului rulmentilor. Prin inclinarea rotii cu
unghiul,greutatea ce revine asupra ei se descompune in componentele Gr si H.
Forta H impinge tot timpul rulmentii catre centru, facand sa dispara jocul lor
si reducand solicitarile piulitei fuzetei. De asemenea unghiul va micsora bratul
m (m > m” ). Valoarea unghiului de cadere este cuprinsa intre 0-1 grade.
Unghiul de convergenta sau de inchidere
a rotilor din fata este unghiul de
inclinare in plan orizontal a rotii. In practica, convergenta rotilor este
exprimata prin diferenta C=A-B, in care A si B reprezinta distantele intre anvelopele
sau jantele celor doua roti, masurata in fata si in spatele rotilor la nivelul
fuzetelor. Convergenta rotilor este necesara pentru a compensa tendinta de
rulare divergenta a lor cauzata de unghiul de cadere. Daca convergenta este
prea mare, se produce o uzura excesiva a pneurilor si, in acelasi timp, cresc
rezistentele la inaintarea autovehiculelor, facand sa creasca si consumul de
combustibil. Tendinta de rulare divergenta cauzata de unghiul de cadere se
explica prin deformarea pneurilor in contact cu calea. In acest caz ele au
tendinta de a rula la fel ca doua trunchiuri de con cu varfurile in O1 si O2.
Prin inchiderea rotilor spre fata,
varfurile trunchiurilor de con imaginare se deplaseaza in punctele O1 si O2,
anuland tendinta de rulare divergenta a
rotilor.
5.
Valoarea
convergentei este cuprinsa intre 0-5 mm la autoturisme ajungand la autocamioane
si autobuze pana la 8-10 mm.
De
asemenea, convergenta rotilor elimina tendinta lor de a oscila la viteze mari.
6.
Capitolul II.
Materiale utilizate in
constructia sistemului de directie
Partile
componente si clasificarea sistemelor de directie. Pentru a aschimba
directia automobilului, conducatorul actioneaza asupra volanului care transmite
miscarea prin intermediul axului,la melcul ce angreneaza cu sectorul dintat. Pe
axul sectorului dintat se afla levierul de directie, care este in legatura cu
bara longitudinala de directie. Prin rotirea sectorului dintat, deci si a
levierului de directie, bara longitudinala de directie va avea o miscare axiala
care depinde de sensul de rotatie a sectorului dintat. Prin deplasarea axiala a
barei longitudinale de directie, bratul ( parghia de comanda) fuzetei va roti
fuzeta in jurul pivotului si odata cu ea si roata din stanga. Legatura care
exista intre fuzete, prin intermediul levierelor si bara transversala de
directie va produce rotirea fuzetei.Patrulaterul format din puntea
propriu-zisa, levierele fuzetelor si bara transversala de directie se numeste
trapezul directiei. Volanul de directie este realizat, in general, din material
plastic cu armatura metalica, avand forma circulara cu 1-3 spite. Axul
volanului este format dintr-o bucata sau din doua bucati, legate intre ele
printr-o articulatie cardanica elastica de cauciuc. Solutia din doua bucati se
foloseste atunci cand caseta de directie, nu se afla pe directia axului
volanului.
Elementele
componente ale sistemului de directie se impart in doua grupe, in functie de
destinatia lor, si anume:
- mecanismul
de actionare sau comanda a directiei, ce serveste la transmiterea miscarii de
la volan la levierul de comanda a directiei;
- transmisia
directiei, cu ajutorul careia miscarea este transmisa de la levierul de
directie la fuzetele rotilor.Sistemele de directie se clasifica dupa mai multe
criterii si anume: locul de dispunere a
mecanismului
de actionare, particularitatile transmisiei directiei, locul unde sunt plasate
rotile de directie.
7.
Dupa
locul de dispunere a mecanismului de actionare a directiei se deosebesc sisteme
de directie pe dreapta si sisteme de directie pe stanga.
Dupa
tipul mecanismului de actionare sistemele de directie se clasifica in functie
de:
- raportul
de transmitere, care poate fi constant sau variabil;
- tipul
angrenajului, intalnindu-se mecanisme cu melc, cu surub, cu manivela si cu roti
dintate;
- tipul
comenzii,care poate fi: mecanica, mecanica cu servomecanism
(hydraulic,
pneumatic sau electric) si hidraulica.
Dupa
particularitatile transmisiei directiei clasificarea se face in functie de:
- pozitia
trapezului de directie in raport cu puntea din fata, care poate fi anterior sau
posterior;
- constructia
trapezului de directie, care poate fi cu bara transversala de directie dintr-o
bucata sau compusa din mai multe parti.
Dupa
locul unde sunt plasate rotile de directie automobilele pot fi: cu roti de
directie la puntea din fata, la puntea din spate sau la ambele punti.
Mecanismul de actionare a directiei. Mecanismele de
actionare a directiei se clasifica in functie de tipul elementului conducator
si condos prin care se transmite momentul de la volan la axul levierului de
directie. Ca element conducator se utilizeaza melcul cilindric, melcul
globoidal, surubul sau roaa dintata, iar ca element condos poate fi utilizat
sectorul dintat, sectorul elicoidal, rola, manivela, piulita sau cremaliera.
Mecanismul de actionare cu melc
globoidal
si rola se compune dintr-o rola simpla, dubla sau tripla
(
in functie de efortul ce trebuie transmis ) si un melc globoidal. Datorita
faptului ca intre melc si rola exista o frecare de rostogolire, mecanismul are
un randament ridicat.
8.
Melcul
globoidal este montat la capatul axului volanului si se sprijina in caseta prin
intermediul a doi rulmenti. Rola este montata pe boltul intre bratele furcii,
prin intermediul a doi rulmenti. Furca este executata dintr-o bucata cu axul al
levierului de directie, fixat cu piulita.
Axul
levierului de directie este montat in caseta de directie avand un capat
sprijitit pe rulment. Garnitura de etansare si simeringul impiedica intrarea
impuritatilor in interiorul casetei. Capacul fixat cu suruburi actioneaza
asupra bucsei ce contine inelul exterior al rulmentului.Garniturile de reglaj,
de sub capac, servesc la reglarea jocului axial al melcului.In capacul lateral
al casetei se gaseste surubul, care este legat de axul levierului de directie.
Reglarea jocului angrenajului dintre melcul globoidal si rola, care sunt
montate excentric se face prin surubul de reglare ( protejat de piulita) care
deplaseaza axial rola impreuna cu axul. Fixarea piulitei dupa reglare se face
cu stiftul. Busonul serveste pentru introducerea lubrifiantului in caseta.
Cuplajul elastic din cauciuc face legatura intre partea inferioara a
axuluivolanului si partea centrala ( axul volanului este divizat in trei
parti). Garnitura asigura etansarea axului volanului la intrarea in caseta.
Pinionul cu dinti inclinati care se afla pe axul volanului, transmite miscarea
la cremaliera, ale carei capete sunt articulate cu bratele osccilante.
Mecanismul
este prevazut cu un dispozitiv prin care se asigura angrenarea corecta dintre
pinion si cremaliera. Jocul angrenajului se stabileste cu ajutorul garniturilor.
Autoturismul Dacia
1300 este prevazut cu un astfel de mechanism de directie.
Transmisia directiei. Transmisia directiei in cazul puntii rigide are bara
transversala de directie confectionata dintr-o singura bucata.
Trapezul
de directie format din bara transversala, levierele fuzetelor si partea
centrala a puntii din fata este un trapez posterior.
Elementele
care formeaza transmisia directiei sunt legate intre ele prin articulatii
sferice, care mai au si rolul de a elimina jocurile
9.
datorate
uzurii si de a armotiza socurile transmise rotilor de directie de la cale.
Jocurile articulatiilor sferice datorate uzurii sunt
compensate
cu ajutorul unui arc, care poate actiona axial sau radial. Boltul articulatiei
poate avea capul sub forma sferica, semisferica sau tronconica. Articulatiile
sferice trebuie unse periodic, din care cauza se prevad cu un gresor. In ultima
vreme, pentru simplificarea intretinerii in exploatare, se folosesc pe scara
tot mai larga articulatiile sferice capsulate. Transmisia directiei in cazul
puntii articulate are bara transversala de directie fractionate in doua sau mai
multe parti pentru a permite fiecarei roti sa oscileze independent. Bara
transversala de directie este compusa din trei parti: partea centrala si
partile laterale. Elementul conducator il constituie levierul de directie (
comanda) care primeste miscarea de la caseta.
Servodirectii utilizate la automobile. La unele autocamioane si autobuze de mare capacitate
si unele autoturisme de clasa superioara se utilizeaza mecanisme de comanda a
directiei prevazute cu servomecanisme hidraulice. Servomecanismele de directie
reduce forta necesara pentru manevrarea volanului, contribuind astfel la
usurarea conducerii automobilului si la amortizarea oscilatiilor mecanismului
de directie. Servodirectia ZF 8065 utilizata la automobilele ROMAN se compune,
in principal, din caseta de directie propriu-zisa ( in care se gaseste si
servomecanismul hidraulic), pompa de inalta presiune, rezervorul de ulei,
volanul cu axul si conductele de legatura. Caseta de directie propriu-zisa ese
compusa din carcasa, prevazuta la interior cu un cilindru in care se deplaseaza
pistonul, ce transforma miscarea de rotatie a axului volanului intr-o miscare
de translatie si o transmite sectorului dintat, pe al carui ax este montat
levierul de directie.Pentru aceasta, pistonul este prevazut la partea
exterioara cu o dantura prin care angreneaza cu sectorul dintat, iar la partea
inferioara cu un locas cilindric in care intra surubul conducator.
10.
In interiorul pistonului se gaseste si piulita
de directie, montata cu ajutorul piulitei inelare. Transformarea miscarii de
rotatie a surubului in miscare axiala a pistonului se face cu ajutorul bilelor
si al piulitei. In carcasa, montata pe caseta de directie se gaseste
mecanismul
supapelor servodirectiei, etansat prin capacul interior si garniturile de
etansare. Acest mecanism este compus din: blocul port-supape, supapele,axul de
antrenare si bara de torsiune. Blocul portsupape face corp comun cu surubul
conducator si contine, in planul transversal, doi cilindri (superior si
inferior), corespunzator celor doua supape. Supapele sunt de tip
piston-sertaras, cea de sus permitand trimiterea uleiului in spatiul dintre
caseta de directie si partea din dreapta pistonului, iar cea de jos trimiterea
uleiului in spatiul dintre caseta de directie si partea din stanga a
pistonului. Axul de antrenare este prevazut cu doua cepuri ce intra in
orificiile radiale de la mijlocul supapelor sertaras, in scopul actionarii lor.
Bara de torsiune este montata rigid atat pe surubul conducator, cat sip e axul
de antrenare. Ea are rolul de a transmite momentul de rasucire de la axul
volanului la surubul conducator, precum si de a readuce in pozitie neutral
supapele sertaras, atunci cand conducatorul auto nu mai actioneaza asupra
volanului. Angrenajul in unghi, montat intr-o carcasa fixate pe caseta de
directie prin intermediul unei trompe, este format din doua pinioane conice. La
deplasarea automobilului in linie dreapta, supapele sertaras se gasesc in
pozitia neutral, iar centrele gaurilor lor radiale de antrenare sunt in linie
cu centrul gaurii centrale a blocului portsupape. In aceasta situatie sunt
deschise atat orificiile de debitare din dreapta supapelor, cat si orificiile
de refulare din stanga supapelor sertaras. Pompa de inalta presiune trimite
uleiul in spatiul din jurul blocului supapelor prin conducta. De aici, o parte
trece prin orificiul de debitare, deschis de supapa superioara
si
prin canal intra in caseta de directie, in spatiul din dreapta pistonului. O
alta parte din ulei trece prin orificiul deschis de supapa inferioara, si prin
canal intra in caseta de directie, in spatiul
11.
din
dreapta pistonului.
O
alta parte din ulei trece prin orificiul deschis de supapa inferioara, si prin
canal intra in caseta de directie, in spatiul din stanga pistonului. Datorita
faptului ca presiunea uleiului din ambele parti ale pistonului este aceeasi,
acesta ramane fix, iar angrenarea cu sectorul dintat se face in
pozitia
mijlocie (neutra). Dupa umplerea spatiilor mentionate, uleiul debitat de pompa
se intoarce in rezervorul de ulei direct din canalele de debitare, prin
orificii.canalul central al blocului supapelor si conducta de refulare. La
actionarea volanului pentru virarea la dreapta cepurile arborelui de antrenare
deplaseaza supapa superioara spre dreapta, marind sectiunea de trecere a orificiilor
de debitare si de refulare; in acelasi timp, deplaseaza spre stanga supapa
inferioara, inchizand atat orificiul de debitare, cat si orificiul de refulare.
In acest caz, uleiul sub presiune este trimis in caseta de directie numai in
dreapta pistonului, prin orificiu si conducta, realizand deplasarea pistonului
spre stanga si rotirea sectorului dintat si, in consecinta, virarea
automobilului la dreapta. In timpul deplasarii pistonului, uleiul aflat in
partea stanga a acestuia este refulat catre rezervorul de ulei prin conducta,
orificiul de refulare, canalul central al blocului supapelor in conducta.
12.
Capitolul
III.
Intretinerea
sistemului de directie
Intretinerea
sistemului de directie consta in: masurarea jocului volanului, verificarea
jocului din articulatii, reglarea mecanismului de actionare, verificarea si
reglarea unghiurilor de pozitie ale rotilor de directie si pivotilor (
geometria directiei), strangerea suruburilor de fixare a casetei de directie,
strangerea articulatiilor sferice si ungerea conform schemei de ungere.
Verificare
jocului de volan se face în modul următor:
- se
adduce automobilul pentru poziţia de mers în linie dreaptă;
- se
roteşte volanul spre dreapta şi apoi spre sînga pînă la poziţiile maxime în
care acesta se manevrează uşor fără să rotească roţile.Jocul la volan nu
trebuie să depaşească 15o, deoarece în această situaţie manevrarea direcţiei
devine nesigură. Cauzele jocului mare la volan pot fi uzura articulaţiilor
mecanismului
direcţie
sau a pieselor mecanismului de comandă. Reglarea mecanismului de acţionare a
direcţiei. Modul de reglare al mecanismului de acţionare a direcţiei diferă în
funcţie de tipul constructive al acestuia. În toate cazurile însă operaţia de
reglare se va executa numai după înlăturarea jocurilor din articulaţiile
mecanismului.Reglarea mecanismelro de acţionare cu melc globoidal şi rolă
comportă reglarea jocului axial al volanului (melcului) şi a jocullui din
angrenaj. Înainte de reglare se decuplează levierul de direcţie de bară de
direcţie. Reglarea jocului axial al melcului se face prin demontarea a una sau
două garnituri, după care capacul se montează la loc. Reglarea jocului
angrenajului rolei cu şurub-melc se efectuează cu ajutorul şurubului, prin
deplasarea axială a rolei cu axul, reducând jocul la volan. Controlul
geometriei roţilor de direcţie. Aparetele de măsurat şi control al geometriei
roţilor de direcţie pot fi mecanice sau optice.
13.
Aparatele
mecanice sunt relative simple şi mai ieftine decât cele optice, avân însă o
precizie mai redusă. Fiecare aparat are întocmite instrucţiuni de folosire de
către întreprinderea producătoare.Unghiurile de aşizare ale roţilor şi
pivoţilor trebuie să se încadreze în limitele prevăzute în catea tehnică a
automobiluli respective: - ungerea sistemului de direcţie. Piesele mecanismului de direcţie, care
necesită ungere sunt: caseta de direcţie, articulaţiile sferice şi pivoţii. -
ungerea casetei de direcţie se face de regulă cu ulei de transmisie, respectând
periodicitatea prescrisă de fabrică.Periodic
se controlează nivelul şi la nevoie, se completează peierderile cu acelaşi tip
de ulei. Dacă pierderile de ulei devin prea mari trebuie depistată şi înlturată
cauza care le generează, pentru a evita avariile. În cazul servodirecţiei
hidraulece o data cu înlocuire uleiului se schimbă şi filtrul de ulei.
Articulaţiile sferice şi pivoţii se ung cu unsoare consistentă tip U, introdusă
sub presiune prin gresoarele cu care sunt prevăzute. Periodicitatea de ungere
variază între 1000 şi 2000 km parcursi.
14.
Capitolul IV.
Defecte in exploatare ale sistemului de directie
In
exploatare, sistemul de directie poate prezenta urmatoarele defecte:
- manevrarea
volanului necesită un efort mare:
-
rotile de direcţie oscilează la viteze reduse:
-
rotile de direcţie oscilează la viteze mari:
- direcţia trage într-o parte:
-
direcţia transmite volanului şocurile de la roţi:
-
zgomote anormale ale direcţiei, ruperea barelor de directie, ruperea levierului
de directie, joc mare la volan.
Manevrarea volanului necesita un efort mare. Defectul se datoreaza următoarelor cauze: frecărilor
mari în articulaţii: frecărilor anormale în caseta de direcţie şi la pivoţul
fuzetelor: deformării axului volanului precum şi unor defecţiuni ale
pneurilor.Frecările mari în articulaţii se produc ca urmare a unui montaj sau
reglaj incorect, a gresajului nesatisfăcător sau a pătrunderii prafului între
elementele articulaţiei. Defecţiunile se remediază în atelierul de reparaţii,
prin demontarea organelor respective, prin curăţare şi ungerea lor.Frecări
anormale în caseta de direcţie se produc datorită gresajului insuficient,
uzării sau deteriorări şurubului melc, rulmenţilor uzaţii sau incorect montaţi,
jocului insuficient între elementele casetei sau fixării incorecte a casetei de
direcţie pe cadrul automobilului. Defecţiunile, cu excepţia gresajului
insuficient, nu se pot remedia decât la atelier. Frecările anormale la pivoţii fuzetelor se datorează gresajului
nesatisfăcător, jocului insuficient dintre pivoţi şi rulmenţi sau bucşe,
gripării pivoţilor. Remedierea constă în curăţarea şi gresarea pivoţilor,
organele deteriorate seschimbă la atelier.
15.
Defectiunile
pneurilor care ingreuneaza manevrarea volanului pot fi:
-
presiunea insuficienta sau inegala;
- uzura
neuniformă sau de dimensiuni diferite ;
-
Roţile de direcţie oscilează la viteze reduse. Oscilaţia roţilor de direcţie,
la viteze mai mici de 60 km/h , se datorează cazului :
- Presiunea
incorectă în pneuri ;
-
Pneuri de dimensiuni diferite ;
-
Roţi neechilibrate ;
-
Organele sistemului de direcţie sunt uzate ;
-
Rulmenţii roţilor au joc mare ;
-
Osia din faţă deplasată ;
-
Suspensia defectată (arcuri desfăcute sau rupte, amortizoare defecte) ;
-
Cadrul deformat ;
-
Geometria foţilor incorectă.Pe parcurs se remediază defecţiunile referitoare la
refacerea presiunii în pneuri, stîngerii şi montării corecte de piese. Restul
defecţiunilor se remediază la atelier.
-
Roţile de direcţie oscilează la viteze mari . Cauzele sunt similare cu cele
care produc oscilaţii la circulaţia cu viteze reduse, în plus mai
intervin :
-
Jocuri insuficiente la frânele din faţă ;
-
Dezechilibrarea sau deformarea roţilor din spate ;
-
Suporţii motorului slăbiţi sau defecţi.
La viteze
mari oscilaţia roţilor de direcţie este un defect periculos, mai ales când
aceste oscilaţii intră în rezonanţă cu oscilaţiile cadrului sau cu cele ale
altor organe ale sistemului de direcţie sau suspensie.
Direcţia
trage într-o parte . Cauzele pot fi :
-
Pneurile roţilor din faţă nu au aceeaşi presiune sau nu sunt identice ca
mărime ;
-
Frânele sunt reglate incorrect ;
-
Cadrul este deformat ;
16.
-
Unul din arcurile suspensiei din faţă are ochiul foii principale rupt . Pe
parcurs se corectează presiunea în pneuri şi se reglează frânele. Restul
defecţiunilor se remediază la atelier. Şocurile
provenite din interacţiunea roţilor cu drumul se transmit volanului. Fenomenul
apare în special pe drum, la deplasarea pe drumuri cu denivelări
datorită :
- Presiunea
prea mare în pneuri ;
-
Dezechilibrării roţilor ;
-
Amortizoarelor defecte ;
-
Uzări sau reglării incorecte a organelor sistemului de direcţie.
-
Zgomote anormale ale organelor sistemului
de direcţie.
Cauzele
ce conduc la zgomote anormale pot fi :
-
Jocuri excesive în articulaţiile transmisiei direcţiei ,
-
Slăbirea coloanei volanului şi a suportului acestuia sau a casetei de
direcţie ;
-
Deteriorarea rulmenţilor sau montarea lor greşită ;
-
Frecării anormale datorită gresării nesatisfăcătoare.
Pe
parcurs se remediază numai acele defecţiuni care nu necesită demontarea
organelor sistemului
de direcţie. În tabel se prezintă sintetic simptomele şi defecţiunile posibile
ale sistemului de direcţie prevăzut cu servomec.
Simptomul
Defecţiunile probabile. - Scade
repetat nivelul uleiului din rezervorul de ulei al servodirecţiei;
- Pierderi
de ulei pe la garniturile de etanşare a servodirecţiei; - Racordurile ţevilor
şi ale furtunurilor din circuitul servodirecţiei sunt slăbite;
- Lipseşte
capacul de la rezervor de ulei sau nu este bine fixat;
- Volanul
se roteşte foarte greu în una din părţile când motorul este oprit şi puntea din
faţă –suspendată;
- S-a
defectat supapa de scurtcircuitare din blocul supapelor;
- Joc
mare la direcţie;
- Joc
în articulaţia mecanismului de direcţie sau fixarea necorespunzătoare a
servodirecţiei pe support;
17.
- Levierul
de direcţie este insufficient fixat pe axul său;
-
Uzura şurubului conducător al direcţiei şi al - piuliţei de direcţie ;
-Uzura
angrenajului .
- Manevrarea
volanului necesită un efort mare;
-
Ulei insuficient în circuitul servodirecţiei ;
- Aer
în circuitul servoitul servodirecţiei ;
- Antrenarea
pompei de înnaltă presiune este necorespunzătoare ;
- Pompa
de ulei de înnaltă presiune –uzată ;
- Filtrul
îmbîcsit , conducte obturate, furtunuri strangulate ;
- Supapele
de comandă uzate;
- Etanşările
interioare din servodirecţie sunt deteriorate;
- Inelele
de etanşare de pe blocul supape sunt defecte;
- Direcţia
funcţionează greu numai la viraj stânga, respective dreapta Inele de etanşare
interioare sunt deteriorate;
- Supalele
de comandă funcţionează defectuos;
- Piuliţa
de direcţie se deplasează liber;
- Volanul
vibrează;
- Roţile
de direcţie sunt dezechilibrate;
- Geometria
direcţiei este dereglată;
- Aer
în instalaţia servodirecţiei;
- Servodirecţia
funcţionează cu zgomot;
- Ulei
insuficient în circuitul servodirecţiei;
- Aer
în circuitul servodirecţiei;
- Conductele
şi furtunurile circuitului de ulei a servodirecţiei sunt strangulate;
- Uleiul
din rezervor este aruncat afară în momentul opririi motorului;
- Manşeta
de etanşare a axului de antrenare a pompei de ulei de înaltă presiune este
deteriorată sau pompa este uzată;
- Cuplajul
de antrenare a pompei de ulei de înaltă presiune este uzat;
- Automobilul
trepidează , conducerea lui devine imposibilă după atingerea 35 km/h;
- Bara
de torsiune a servodirecţiei ZF este ruptă
18.
Capitolul
V.
Repararea sistemului de
directie
Caseta
de direcţie poate prezenta următoarele defecte care se înlătură după cum
urmează : -fisuri sau rupturi ale flanşei de prindere se elimină prin
crăiţuirea fisurilor sau rupturilor de 4mm, încărcarea cu sudură, electrizare
şi polizarea până la nivelul materialului de bază ;
-
Filetul orificiilor de fixare a capacelor deteriorate se remediază prin :
încărcarea cu sudură electrică, polizarea suprafeţei frontale până la nivelul
materialutui de bază al flanşei, după care se găureşte şi se filetează la
dimensiunea nominală ; majoritatea găurilor filetate
- Alezajele
pentru rulmenţii axului uzate se recondiţionează prin bucşare, după care
urmează : se strunjeşte locaşul la o cotă majoră, se confecţionează o
bucşă din OLT 64 sau ţeavă, se presează bucşa în locaş, se alizează bucşa la
cota nominală şi se şanfrenează.
-
Alezajul pentru bucşa arborelui levierului uzat, se recondiţionează prin
înlocuirea bucşei astfel: se lărgeşte locaşul, se confecţionează prin roluire o
bucşă cu diametrul exterior derulat, se presează bucşa în lăcaş, după care se
alizează la cota nominală.
- Găurile
din urechile pentru fixare uzate se recondiţionează prin încărcare cu sudură
electrică, polizarea suprafeţelor frontale pînă la nivelul materialelor de
bază, după care se ăureşte la cota nominală.
Axul
asamblat cu melcul poate prezenta următoarele defecte care se înlătură după cum
urmează:
- uzura,
ştirbarea, şi exfolierea suprafeţelor active ale melcului determină înlocuirea
mecului cu unul nou.
- suprafeţele
conice ale melcului pentru rulmenţi uzate se recondiţionează prin :
rectificarea conurilor, cromarea dură ( se rectifica conurile pentru
uniformizarea suprafetei, se cromeaza si se rectifica la cota nominala).
19.
Răsucirea
şi încovoierea axului determină înlocuirea lui.
Axul
levierului de direcţie asamblat cu rola poate prezenta următoarele defecte care
se înlătură după cum urmează:
- Ştirbarea
şi exfolierea suprafeţei active a rolei determină înlocuirea rolei astfel: se
taie stratul de sudură de la capetele axului rolei, ce scoate rola şi se
înlocuieşte, se sudează din nou axul rolei la capete şi se ajustează prin
polizare.
- Dacă
filetul şurubului de reglaj are mai mult de două spire deteriorate şurubul se
înlocuieşte .
- Fusul
scurt al axului uzat se recondiţionează prin: rectificarea de uniformizare ,
urmat de cromarea dură, apoi rectificare la cota nominală.
- Fusul
lung al axului uzat se recondiţionează prin cromare dură şi rectifiacre la cota
nominal, montarea unei bucşe noi cu diametru interior micşorat.
- Dacă
diametrul suprafeţei active a axului rolei scade sub o anumită valoare, axul se
înlocuieşte .
- Dacă
diametrul locaşului interior al rolei pentru rulmenţi cu role ace depăşeşte
limita admisă, rola se înlocuieşte.
- Suprarafaţa
laterală a rolei uzate se remediază prin rectificarea suprafeţelor laterale ale
rolei şi montarea rolei cu şaibe de presiune majorate corespunzător.
Levierul
de direcţie poate prezenta următoare defecte : uzare canalulelor , uzura
găurii conice şi îndoierea leveirului.
Levierul
se rebutează dacă prezintaă fisuri sau rupturi de orice natură şi în orice
poziţie, deformări, uzarea găurii conince peste normele admise, deteriorarea a
peste trei caneluri consecutive.
20.
Capitolul
VI.
N.T.S.M si P.S.I La Sistemul
De Directie
- Intretinerea si repararea autovehiculelor se va
face in hale si incaperi amenajate, dotate cu utilaje, instalatii si dispozitive
adecvate;
-executarea unor lucrari de demontare ,
intretinere sau reparare a autovehiculelor este admisa si in spatii amenajate
inafara halelor si atelierelor de intretinere
denumite ‘ platforme
tehnologice ‘.Aceste platforme vor fi delimitate , marcate si
amenajate corespunzator , iar atunci cand este necesar vor fi imprejmuite;
- caile de
acces din hale , ateliere si de pe platformele tehnologice vor fi intretinute
in stare buna si vor fi prevazute cu marcaje si indicatoare de circulatie
standardizate ;
- incalzirea halelor si incaperile de lucru va fi
asigurata in perioada anotimpului rece in functie de temperatura exterioara si
in limitele
stabilite de ‘Normele generale de protectia
muncii’;
- in halele de intretinere si reparare a
autovehiculelor , canalele de revizie vor fi intretinute in stare curata,
asigurandu-se scurgerea apei, a uleiurilor si a combustibililor;
- nu se admite pornirea motoarelor autovehiculelor
in interiorul halelor decat daca exista instalatii de exhaustare , in stare de
functionare;
- instalatiile de ventilatie generala si locala
din halele si incaperile destinate lucrarilor de intretinere si reparare a
autovehiculelor vor fi in buna stare, urmarindu-se in permanenta functionarea
lor la parametrii proiectati.
- persoanele fizice sau juridice
vor asigura afisarea instructiunilor tehnice si de exploatare privind
instalatiile de ventilatie ,precizand
programul de functionare al acestora precum si
obligatiile referitoare la reviziile tehnice si verificarile periodice ;
21.
- utilajele din hala si ateliere vor fi bine
fixate , legate la pamant , dotate cu dispozitivele de protectie in buna stare;
- la demontarea , montarea si transportul
subansamblelor grele se vor folosi mijloace mecanice de ridicare si manipulare.
Prinderea subansamblelor la mijloacele de ridicat se va face cu dispozitive
speciale , omologate , care sa asigure prinderea corecta si echilibrata a
subansamblelor;
- dispozitivele de suspendare a autovehiculelor
trebuie sa aiba stabilitate si rezistenta corespunzatoare ;
- in halele de reparatii in care se executa si
lucrari de sudura la autovehicule , se va stabili locul de amplasare a
tuburilor de oxigen,a generatoarelor de sudura oxiacetilenica , a
transformatoarelor de sudura electrica , precum si a paravanelor de protectie
folosite in timpul sudurii electrice ;
- petele de ulei si combustibil de pe pardoselele
halelor vor fi acoperite cu nisip , dupa care vor fi luate masuri de curatare
si evacuare a materialului rezultat in
locuri care nu prezinta pericol de incendiu;
- carpele, caltii si alte materiale textile
folosite la curatarea si stergerea pieselor sau a mainilor vor fi depuse in
cutii metalice cu capac si evacuate in locuri stabilite in acest scop pentru a
fi arse sau ingropate ;
- lucratorii trebuie sa poarte echipamant de lucru
si echipamentul de lucru corespunzator lucrarilor pe care le executa cu
instalatiile si utilajejedin dotare;
- sculelevor fi asezate pe suporturi speciale ,
amplasate in locuri corespunzatoare si la inaltimi accesibile .Dupa terminarea
lucrului sculele vor fi curatate si inchise in dulapuri.Ascutirea sculelor de
taiat se va face de catre un lucrator instruit special in acest scop.
- este interzisa modificarea sculelor prin sudarea
prelungitoarelor improvizate pentru chei in vederea maririi cuplului;
- autovehiculele aflate pe pozitiile de lucru din
hale vor fi asigurate
22.
impotriva deplasarilor necomandate cu pene sau
cale special
confectionate in cazul in care nu se executa
lucrari la motor au la
transmisie ,autovehiculele vor fi asigurate si cu
mijloace proprii (frana de ajutor si cuplarea intr-o treapta de viteza).
Protectia impotriva
incendiilor si exploziilor
- in incaperile cu pericol de incendii si explozii
sunt interzise : fumatul, intrarea cu foc deschis, cu piese sau materiale
incandescente, producerea de scantei, lovirea a doua scule feroase si folosirea
echipamentului de lucru din materiale sintetice;
- este interzis accesul in atelierele cu pericol
de explozie a tuturor persoanelor straine;
-este interzis fumatul in halele de intretinere si
reparatii .In acest scop se vor amenaja locuri speciale pentru fumat;
- este interzisa pastrarea rezervoarelor , a
bidoanelor cu combustibili lichizi, carbid,cu uleiuri, a vaselor cu acizi,
vopsele, diluanti, etc. in interiorul halelor sau atelierelor cu exceptia
locurilor anume prevaute prin proiectul de constructie.
23.
Capitolul VII.
Anexe
Fig.1. Schema
virajului automobilului.
24.
|
Fig.2. Schema viraju|ului unui auto- mobil şi forţele care dau
naşteri, momentelor
stabilizatoare ale rotilor datorită
unghiului de înclinare longitudinală a pivotului.
|
Fig.3. Schema bracâri rotii la care
pivotul fuzetei arc eunghiul de inclinare
transversala δ
25.
|
Fig.4.Convergenţa
roţilor de direcţie şi tendinţa de rulare divergenta lor
|
Fig.5.Sistemul
de direcţie : 1 - volan; 2- ax volan:
3 -ax intermediar: 4 -5-levier de direcţie (comandă): 6
-bara longitudinala de direcţie: 7 braţ fuzeta: 8 leviere fuzete. 9 bara
10-osia propriu zisa
11-pivoti 12-fuzete”13-angrenaj conic: 14-trompa
|
26.
Fig.6.Mecanism de actionare
de tipul melc globoidal-rola
27.
Fig.7.Mecanismul de actionare cu melc
globoidal si rola
28.
Fig 8. Schema de calcul a
servodirectiei
29.
Bibliografie
1.Gh. Fratila, Mariana Fratila ,S. Samoila :
Automobile. Cunoastere, intretinere si reparare.
Manual pentru scoli profesionale anii I,II,III
2.Mandiru C.
Automobile
Dacia. Diagnosticare , intretinere si reparare
Editura
Didactica si Pedagogica Bucuresti 2003
3.Aries I si altii
Manual de
cultura de specialitate
Editura
Aramis 2004
4. Moraru I si altii
Manual de cultura de specialitate
Editura Aramis 2004
5. Sichiardapol G si colectivul
Manual de
pregatire practica
Editura
Aramis 2004
6.Utilaje si tehnologia meseriei ; manual scoala
profesionala anul II- II autor M.
Poienaru
30.
Harrah's New Orleans Casino & Hotel | DRMCD
RăspundețiȘtergereHarrah's New Orleans Casino & Hotel 진주 출장안마 충청남도 출장샵 Casino Hotel 정읍 출장안마 Atlantic City Caesars Palace. Caesars Palace. 김제 출장마사지 Harrah's New Orleans. 광주 출장마사지