Ministrul Educatiei,
Cercetarii Tineretului si
Sportului
Colegiul Tehnic ,,Marcel Guguianu” Zorleni
PROIECT DE CERTIFICARE A COMPETENTELOR PROFESIONALE
Specializarea, Tehnician
Proiectant CAD
Indrumator
Candidat
Prof.
Huluta Aurora
Anghel Marius
cls XII-D
2012
Tema
proiectului
Tehnologia de
executie a asamblarilor
nituite
Cuprins
argument..................................................................................................................4
Cap. I Generalităţi
1.1.Definitii, caracterizare si domeniul de aplicare.......................................5
1.2. Clasificarea niturilor.................................................................................6
1.2.1. Clasificarea nituirilor.............................................................................8
1.2.2. Clasificarea asamblărilor
nituite...........................................................8
1.3.
Materialul
nituirilor....................................................................................9
Cap. II NITUIREA
2.1. Fazele operaţiei de nituire .......................................................................10
2.2. Metode de nituire.....................................................................................11
2.2.1.Nituirea manuală ...........................................................................12
2.2.2.
Nituirea mecanică. ........................................................................13
2.2.3.Nituirile speciale...............................................................
.............18
2.2.4.
Capsarea ........................................................................................21
Cap. III ASAMBLĂRI NITUITE
3.1. Procesul transmisiei
forţelor prin îmbinarea nituită………………......22
3.2.Condiţii tehnice impuse înbinărilor nituite
..............................................23
AnexE .....................................................................................................................25
MĂSURI DE TEHNICĂ SECURITĂŢII MUNCII ..........................................27
Bibliografie......................................................................................................28
Argument
Nituirea este procedeul tehnologic de îmbinare nedemontabilă
a două sau mai multe piese cu ajutorul niturilor.
Îmbinărite nituite
sunt folosite la:
- asamblări supuse la sarcini vibratorii;
-
asamblarea metalelor greu sudabite;
- asamblări de profile pentru construcţi metalice;
- asamblări de piese confecţionate din materiale
diferite.
Asamblarea
pieselor prin nituri şi operaţia tehnologică prin care se realizează
această legatura se numeşte nituire. Asamblările
nituite se clasifică după mai multe criterii, şi anume:
a)după modul de execuţie a nituirii -
nituire manuală şi nituire mecanică;
b)după temperatura la care se
execută nituirea -
nituire la cald şi nituire la rece;
c)dupa modul de aşezare a
tablelor asamblate prin nituire -
nituire prin suprapunere şi nituire cap la cap cu eclise;
d)după numărul de rânduri- nituire pe un rând, nituire pe două rânduri în linie, nituire pe două rânduri în
zig-zag;
e)după destinaţia nituirii- nituire de rezistenţă, nituire de etanşare şi nituire de rezistenţă-etanşare.
Nituirea de rezistenţă este
aplicată acolo unde construcţia este folosită
pentru transmiterea de forţe.
Nituirea de etanşare este folosită
pentru construcţii supuse la presiuni normale, cum ar fi bazinele
sau rezervoarele.
Nituirea de
rezistenţa-etanşare este folosită acolo unde ansamblurile
rezultate sunt supuse la presiuni mari, ceea ce face ca şi solicitările să fie
mari (de exemplu cazanele de abur).
Pentru a evita
apariţia coroziunii electrochimice se recomandă ca
materialele tablelor şi ale niturilor să fie aceleaşi sau apropiate. Fazele operaţiei de nituire sunt următoarele:
pregătirea nituirii, trăsarea
găurilor, găurirea tablelor,montarea
pieselor şi centrarea, nituirea
propriu-zisă, debavurarea capetelor
niturilor, ştemuirea
marginilor tablei.
Pregatirea nituirii este operatia ce consta in pregatirea
sculelor si dispozitivelor, precum si a piese-
lor ce urmeaza a fi nituite.. Operaţia de trasarea a
centrelor găurilor de nit necesită precizie
mare pentru a se evita dezaxarea găurilor de nituri,
ceea ce ar duce la ruperea lor. Gaurirea tablelor se face prin poansonare, stantare, scule speciale sau pe
masini unelte.
Capitolul.I.
Generalitati
I.1.Definitii,
caracterizare si domeniul de aplicare
Nitul este un organ de maşină folosit la
asamblarea nedemontabilă a două sau mai multe piese de formă plată , table,
profile. Nitul este format din : tijă cilindrică (corpul – figura 1) şi un cap iniţial (2) format din fabricaţie şi cap
format în timpul nituirii.
Figura
1 – Nit Figura 2 – Procesul tehnologic al naturii
Tija nitului este construită mai lungă decât
grosimea totală a tablelor ce urmează a
fi asamblate, pentru a exista sufucient material, astfel ca prin batere să se
realizeze al doilea cap al nitului (figura 3).
Figura 3
- Asamblare nituită
Nituirea este
un procedeu de asamblare nedemontabil a două table, profile sau piese, cu aiutorul niturilor ca organe de
legătură. Niturile se dispun dintr-o anumită ordine formând îmbinarea nituită (cusătura).
Ca procedeu
de îmbinare, nituirea este din ce în ce mai mult înlocuită de sudură care
prezintă o serie de avantaje. Cu toate acestea nituirea se mai utilizează într-o serie
de cazuri: construcţii metalice, miiloace de transport
(autovehicule, avioane, vagoane) cu carcase subţiri sau din materiale
nesudabile, recipienţi sub presiune, îmbinarea pieselor tratate termic etc.
Utilizarea în continuare a îmbinărilor nituite este legată de unele avantaje în
comparaţie cu îmbinările sudate. Acestea sunt: comportare mai bună la
solicitări variabile; controlul mult mai uşor de efectuat, îmbinarea pieselor
de grosime redusă sau din materiale nesudabile; înlăturarea, cu uşurinţă,
a, defectelor.
Dezavantaiele nituirii sunt următoarele:
-
consum
mărit de material datorită slăbirii secţiunii prin gaura de nit ;
-
consum
de manopera mai ridicat datorat lucrărilor
de pregătire a tablelor;
-
zgomotul daunător produs
în timpul nituirii;
-
etanşeitate mai redusă;
-
productivitate mai mică ;
-
construcţiile nituite sunt mai puţin
estetice decât cele sudate.
I.2. Clasificarea niturilor
După forma capului iniţial :
• cu cap semirotund (figura 4, b): ;
• cu cap tronconic(figura 4, c):;
• cu cap cilindric(figura 4, d):;
• cu cap înecat(figura 4, a ):;
• cu cap semiînecat (figura 4, e,f):.
Figura 4. Nituri
a-cu cap cu cap înecat ; b - cu cap semirotund ; c - cu cap tronconic;
d - cu
cap cilindric; e, f- cu cap semiînecat ;
După forma tijei(figura 5):
• cu tijă plină;
• cu tijă tubulară;
• cu tijă semitubulară.
Fig. 5.
Nituri
a,b – nit cu tija tubulară; c-nit cu tija semitubulară
Dimensiunile principale ale
nitului (figura 6)sunt:
l - lungimea tijei nitului;
d – diametrul tijei nitului;
D - diametrul capului iniţial al
nitului;
h - înălţimea capului iniţial al
nitului.
Figura
. 6. Dimensiunile nitului
I.2.1.
Clasificarea asamblările nituite
Se
clasifică după :
·
forţa necesară : manuală şi mecanică ;
·
modul execuţiei: la rece(pentru nituri cu
diametrul până la 8-10mm) şi la cald (pentru nituri cu diametrul mai mare de 10mm) ;
·
aşezarea pieselor prin suprapunere (simplă ,dublă, multiplă- figura 7) şi rânduri de
nituri dispuse în linie sau zigzag (figura 8);
·
destinaţia asamblării: de rezistenţă (construcţii metalice),
de etanşare(recipiente, butelii cu presiune joasă, tuburi) şi de rezistenţă –
etanşare(rezervoare şi cazane de abur cu presiune înaltă).
a b
Figura 7
a.-nituire cu un singur
rind de nituri ; b- nituire cu două rânduri de nituri.
I.3. Materialul niturilor
Materialele pentru nituri trebuie sa
indeplineasca o serie de conditii:
a) Sa nu fie
calibile; deci niturile se executa din OL 34 sau OL 37.
b) Materialul de
nit să aibă un coeficient de dilatare cât mai apropiat de cel al
pieselor de îmbinat.
e) Dacă
îmbinarea nituită este expusă coroziunii, materialul de nit trebuie să fie
identic cu al pieselor de îmbinat pentru a se evita formarea curenţilor
galvanici locali.
În cazul
solicitărilor mari se pot utiliza oţeluri aliate. De asemenea, ţinând seama de
condiţiile de mai sus, se execută nituri şi din alte materiale cum sunt cupru,
alamă, aluminiu etc.
Materialele cele mai utilizate pentru executarea niturilor sunt : oţelul
carbon obişnuit OL 34, OL 37 ; alamp Am 63; cupru Cu 5; aluminiul Al 99,5 etc.
Nituirile
cu nituri de oţel având dimensiuni reduse (d < 10 mm ) şi cele cu nituri din
aliaje metalice neferoase se pot executa manual sau mecanizat la rece. In cazul
utilizării unor nituri de oţel având d>20 mm , nituirea se executa la
cald (prin încălzirea nitului înainte de formarea capului de închidere).
Nituirea la rece a unor piese de dimensiuni mari poate produce zgomot dăunator.
Niturile se confecţionează din
următoarele materiale:
• oţeluri moi-OL32,OL34;
• alamă;
• cupru;
• aluminiu.
Capitolul.II.Nituirea
II.1.Fazele
operatiei de nituire
Sunt
următoarele:
- pregătirea
nituirii ;
- trasarea
găurilor ;
- găurirea
tablelor ;
- montarea
pieselor şi centrarea ;
- nituirea
propriu-zisă;
- debavurarea
capetelor niturilor ;
- ştemuirea
marginilor tablei.
1. Pregătirea
nituirii este operaţia ce constă în pregătirea sculelor şi
dispozitivelor, precum şi a pieselor ce
urmează a fi nituite. Operaţia constă în curăţarea suprafeţelor care vor veni
în contact de urmele de zgură, vopsea, urmele de grăsime şi de alte corpuri
străine. Înainte de nituire, pe suprafeţele
tablelor se aplică un strat de miniu de plumb
preparat cu ulei de in dublu fiert.
2. Trasarea
centrelor găurilor de nit. Operaţia necesită precizie
mare pentru a se evita dezaxarea găurilor de nituri, ceea ce ar duce la
ruperea lor. Poziţia centrelor găurilor se marchează cu punctatorul.
3. Găurirea
tablelor. Se face prin poansonare, ştanţare, scule speciale
sau pe maşini unelte.
Suprafeţele găurilor de nituri trebuie să fie cât
mai curate şi diametrul lor trebuie să fie mai mare decât diametrul tijei
nitului cu următoarele valori:
§
pentru dnit = (1-5) mm, d gaură >
cu 0,2 mm ;
§
pentru dnit = (5-10) mm, d gaură >
cu 0,5 mm ;
§
pentru dnit> 10 mm , d gaură >
cu 1 mm ;
Pentru a
realiza o cât mai bună coincidenţă a găurilor realizate în piesele care se
asamblează, se recomandă ca, atunci când este posibil, găurirea să se facă
simultan prin suprapunerea pieselor.
Dacă acest
lucru nu este posibil, atunci găurile se execută separat la diametre mai mici
şi apoi sunt alezate prin suprapunerea pieselor. La găurile
pentru nituri cu cap semiînecat sau înecat, acestea se teşesc cu
scule corespunzătoare.
4. Montarea
pieselor pentru nituire şi centrarea.
În cazul
nituirilor la care prinderea se face cu multe nituri, tablele se prind şi se
centrează folosind dornuri sau şuruburi. Prinderea provizorie se realizează
folosind chiar găurile de nituri. Intervalul de strângere iniţial al tablelor
poate fi de 2...3 găuri şi se poate realiza şi prin aparatul de nituire.
5. Nituirea. Este
operaţia de batere a capului de închidere al nitului şi formarea lui prin
deformare plastică.
6. Debavurarea capetelor niturilor constă în înlăturarea, cu ajutorul unei
dalte speciale, a materialului prins de capetele nitului, ce rezulta din
surplusul refulat pe sub căpuitor (figura 8).
Figura 8 - Debavurarea
7. Ştemuirea. Prin această operaţie, marginea
tablei este bătută astfel ca tablele să se întrepătrundă pentru a realiza
o etanşeitate mai mare (figura 9).
Figura 9 –
Ştemuirea
II.2.Metode de
nituire
Din punctul de vedere al metodelor folosite,
dar şi al materialelor şi pieselor care se îmbină, nituirile pot fi:
a) nituiri
manuale;
b) nituiri
mecanice;
c) nituiri
speciale;
d) capsarea.
II.2.1.Nituirea
manuală
Nituirea manuală. Operaţia
de nituire manuală comportă următoarele faze (figura 10):
-
introducerea nitului în gaură şi aşezarea lui cu capul iniţial pe
contracăpuitor;
- strângerea
pieselor cu tragătorul;
- refularea capătului
tijei nitului prin batere cu ciocanul, prin lovituri axiale şi radiale, pentru
a obţine capul de închidere de formă bombată ;
- montarea
căpuitorului pe capul de închidere.
Se loveşte cu
ciocanul pentru obţinerea unei forme fasonate a capului de închidere. Ciocanele
folosite pot fi manuale sau pneumatice. Din punctul de vedere al modului în
care se aplică loviturile de ciocan, nituirile pot fi: nituiri directe, când
loviturile sunt aplicate căpuitorului, şi nituiri indirecte, mai rar folosite,
când loviturile sunt aplicate căpuitorului aşezat pe capul iniţial. În acest
caz, capul de închidere se formează în
locaşul contracăpuitorului.
Figura 10 – Schema asamblării
prin nituire manuală :
1- piese
pentru nituit ;2- nit; 3- trăgător; 4- contracăuitor ; 5- diferite forme de
căpuitoare .
La
operaţia de nituire manuală trebuie ca loviturile de ciocan să nu fie aplicate
tablelor care se montează, pentru a evita deformarea acestora.În figura 11 sunt
prezentate metoda şi dispozitivul de realizare a capului de închidere folosind
ciocanul.
Figura 11- Formarea
capului de închidere
Operaţia de nituire se poate
realiza la cald, prin încălzirea nitului, sau la rece.În cazul nituirii
la cald trebuie ca diametrul găurii de nit să fie cu 1-1,5 mm mai mare decât
diametrul nitului. Baterea capului de nit trebuie făcută în timp
corespunzator şi apoi capul de nit este ţinut în căpuitor până la răcire pentru
a se realiza o legătură rezistentă.
Sculele
folosite pentru nituirea manuală (figura 12)sunt:
- ciocan de
lacătuşarie;
- tragător;
- căpuitor
(buterola);
- contracăpuitor (contrabuterolă).
Figura 12 .
Scule pentru nituirea manuală
II.2.2.Nituirea
mecanica
Operaţia de
nituire se execută folosind maşini specializate care realizează capul de
închidere prin ciocănire, presare sau rulare.
În funcţie de
modul de lucru şi capacitatea lor, ele pot fi:
- ciocane de
nituit portabile ;
- prese de
nituit ;
- maşini de
nituit prin rulare.
Acţionarea
maşinilor de nituit poate fi:
- hidraulică
;
- penumatică
;
-
electromecanică.
Maşinile de nituit. În funcţie de modul de lucru pot fi
portabile sau fixe. Maşinile de nituit portabile se mai numesc şi ciocane de
nituit. În funcţie de acţionarea lor, ele pot fi:
- pneumatice;
- hidraulice;
- electrice.
Ciocanul de
nituit pneumatic este acţionat cu aer comprimat ce transmite o
mişcare rectilinie alternative pistonului percutor (figura 13).
Figura 13. Ciocan
de nituit pneumatic :
1- clapetă comandă aer
comprimat ; 2-percutor ; 3-căpuitor ;
În funcţie de masa lor, ciocanele pneumatice pot
fi:
- ciocane
usoare, cu masa până la 9 kg ;
- ciocane
mijlocii, cu masa 9-12 kg ;
- ciocane
semigrele, cu masa 13-25 kg ;
- ciocane
grele, cu masa peste 30 kg .
Aerul
comprimat folosit are o presiune cuprinsă între 5...7 bar, iar ciocanele au o
frecvenţă a loviturilor cuprinsă între 700-4000 lovituri/min.
Ciocanele de
nituit electrice pot fi: electromecanice (figura 14)
şi electromagnetice (figura 15).
Figura 14. Ciocan de nituit
electro- Figura 15.
Ciocan de nituit electromagnetic:
mecanic : 1-motor electric;
2-percutor; I- bobină
superioară ; II-bobină inferioară;3-capuitor 2-capuitor
Ciocanul de nituit electromecanic are
în componenţă un motor electric ce transmite mişcarea sa de rotaţie unui mecanism
bielă-manivelă, astfel încât mişcarea devine rectilinie alternative cu
frecvenţa dorită.
Ciocanul de nituit electromagnetic are în
componenţă bobine care-şi schimbă
polaritatea, ceea ce face ca percutorul să aibă o mişcare rectilinie
alternative.
Nituirea cu
ciocanele de nituit poate fi:
- cu piese aşezate în poziţie orizontală
susţinute manual, contracăpuitorul în menghină şi ciocanul susţinut în poziţie
verticală (figura 16 , a);
- cu piese aşezate vertical, contracăpuitorul
susţinut manual de un alt lucrător şi ciocanul susţinut în poziţie orizontală
(figura16, b).
Figura 16. Nituirea cu ciocane de
nituit :
a - nituire orizontală ; b-nituire
verticală ; semnificaţiile notaţiilor :
1-ciocan de lipit ;2-contracăpuitor ;
Presele
de nituit. Sunt maşini folosite la realizarea capului de închidere prin presiune la o singură trecere.
Ele au contracăpuitorul încorporat şi căpuitorul poate fi acţionat electric,
pneumatic sau hidraulic.Presiunea exercitată asupra nitului creşte treptat.
Un model
de presă de nituit este reprezentat în figura 17.
Figura 17.
Presa pentru nituit :
1-acţionare; 2-pârghie de
acţionare ; 3-căpuitor; 4-contracăpuitor;5-potcoava maşinii.
La nituirea
pe presă de nituit refularea este foarte puternică, ceea ce face ca operaţia de
ştemuire să fie eliminate. Nituirile prin presare se pot executa cu nituri cu
tija plină, semitubulară sau tubulară, cu precizarea ca pentru ultimele două
tipuri de nituri contracăpuitorul va avea o formă adecvată, iar căpuitorul va fi o sculă ce va lucra prin
răsfrângere (figura 18).
Figura
18. Nituirea prin presare cu nituri semitubulare sau tubulare:
1
– contracăpuitor; 2- căpuitor; 3- piese.
Maşini
de nituit prin rulare (figura 19). La acest tip
de maşina, rola are o mişcare de rotaţie în jurul axei prin intermediul căreia
se exercită presiunea, dar şi o mişcare de rulare. Contracăpuitorul este montat
în masa maşinii, iar căpuitorul este reprezentat de rolă.
Figura 19.
Principiul de funcţionare al maşinii de nituit prin rulare
Incălzirea
niturilor se realizează în cuptoare cu flacară sau cu curenţi de înaltă
frecvenţă. Incălzirea în cuptoare este folosită atunci când este necesară
încălzirea în totalitate a nitului (curenţii de înaltă f recvenţă încălzesc
numai tija nitului). Temperatura optimă pentru o bună nituire folosind nituri
de oţel este de 750-900 °C .
La nituirea
prin presare, nitul este introdus în gaură după aproximativ 10 secunde pentru
a-i dispărea incandescenţa tijei, iar presarea se aplică iniţial tablelor prin
intermediul unui inel.
La unele
maşini de nituit se formează ambele capete. În această situaţie, nitul are
forma unei tije cilindrice. Nituirile cu nituri având diametrul mai mare
de 25 mm
se realizează pe maşini acţionate hidraulic.
Nituirile mecanice au următoarele avantaje:
- nituirea se face mai repede;
- refularea materialului se face mai bine;
- gaura de nit se umple mai bine;
- creşte rezistenţa nituirii;
- scad costurile şi creste productivitatea.
II.2.3.Nituirile
speciale.
Sunt
nituirile ce se execute fară a folosi contracăpuitorul. Operaţia se realizează
pe o singură parte a ansamblului. Metoda este folosită frecvent pentru piese
metalice şi nemetalice sau pentru piese din table subţiri.
Nituirea cu nituri explozive (figura 20).
La aceasta metoda, nitul este introdus în gaură şi încălzit cu un ciocan
electric până la temperatura de 120
°C . Capul de închidere se va forma prin explozia
încarcăturii explozive din capul tijei.
Figura 20 .
Nituirea explozivă :
1- introducerea nitului ; 2-încălzirea;
3-asamblarea ;4-ciocan electric;
Nituiri
cu tijă dublă (figura 21). Este o metodă des folosită; se aplică
folosind un cleşte de mână.
După ce a
fost introdus în gaură, tija interioară a nitului este trasă forţat cu
cleştele, deformând capul nitului tubular. La finalul operaţiei tija interioară
se rupe într-o zonă de minimă rezistenţă şi este astfel îndepărtată din
interiorul nitului.
Figura 21
Nituire cu tijă dublă
Nituiri pentru asamblarea unor piese mici. Este
o metodă care realizează asamblări fară a folosi nituri. Locul nitului este
luat de o parte a unei piese ce va fi deformată formând capul de închidere.
Metoda este folosită în industria de aparate electrice, pentru realizarea
contactelor electrice, sau la fabricarea aparatelor de măsurare şi control, la
care, datorită dimensiunilor mici ale pieselor sau grosimilor mici ale tablei,
nu este permisă o altă modalitate de asamblare.
Piesele din
materiale moi şi materiale casante (materiale plastice, hârtie sau piele) se
protejează la nituire aşezându-se şaibe sub capetele niturilor.
Dacă momentul
de frecare dintre cep şi piesa nu este suficient de mare, atunci datorită unor
momente de torsiune, are loc răsucirea relativă a pieselor.
Pentru a împiedica acest lucru se adoptă o serie
de soluţii ca în figura 23.
Figura 23. Soluţii de împiedicare a răsucirii
relative a pieselor nituite
Dintre
soluţiile adoptate pentru împiedicarea răsucirii relative, cele prezentate în
figura precedentă sunt:
a -
împrimarea materialului cepului în mai multe poziţii pentru piese de tablă
subţire;
b -
introducerea unei şaibe zimţate radial pentru piesele din aluminiu sub capul de
închidere sau sub umărul piesei;
c -
aplatizarea pe o faţă a cepului şi a orificiului.
Nituirea pentru piesele din tabla subtire(figura 24).
Semnificaţiile nituirilor prezentate în figură sunt:
a - corpurile
au secţiune dreptunghiulară, iar capul de închidere se formează prin lăţire;
b, c - folosirea
de scule profilate pentru închiderea capului de nit.
Figura 24. Nituri
pentru piese din tablă subţire
II.2.4. Capsarea
Capsarea (figura 25) este o operaţie
asemănătoare nituirii, cu deosebirea ca este folosită la materiale nemetalice,
cum sunt: cartonul, materialele plastice, textilele şi pielea. Capsele se
confecţionează din material metalic sub formă de tablă, de regulă din oţel.
Capsele pot
fi de asamblare şi de trecere.
Figura 25
Asamblări prin capsare:
a – capse de
asamblare; b – capse de trecere(1-element cuprins; 2-element cuprinzător;
3-asamblare cu capse )
Capsarea de asamblare se
realizează prin lovituri de ciocan aplicate elementului cuprins, în timp ce
elementul cuprinzător este sprijinit pe o suprafaţă metalică. Găurirea
materialului care se asamblează se realizează cu ajutorul unei scule speciale
numite preducea.
Capsarea de trecere este asemănătoare cu nituirea
cu nituri tubulare.
Aceste capse se fixează în găuri executate tot cu
o preducea, iar închiderea se realizează cu ajutorul unui dorn prin
răsfrângere.
Capitolul.III.Asamblari
nituite
III.1. Procesul transmisiei forţelor prin îmbinarea nituită
La o
îmbinare bine executată fluxul de forţă se realizează prin frecarea dintre
table (figura 25.) F1 – forţa ce trebuie transmisă şi ce revine unui singur
nit: F1 = , i – numărul de nituri. m - coeficientul de frecare din tablele nituite 1 şi 2.
Figura 25
Frecarea dintre table
Cazuri
posibile:
1. Forţa
exterioară este transmisă integral prin frecare, fără nici o alunecare a
tablelor rezultă şi etanşarea îmbinării, dar implică nituire corectă
m Fn1 > F1
rezultă
nitul supus la întindere (compresiune) de Fn1;
2. Caz
limită – datorită strângerii insuficiente, tocmai începe alunecarea relativă a
tablelor
mFn1 = F1;
3. Alunecarea fiind posibilă prin
frecare este preluată numai o cotă parte din forţa F1, restul fiind
preluată de nit mFn1 < F1
F1 = Ff rec. + Fnit =m Fn1 + Fnit = m( stA) + (τf A)
=(mst+ τf)A
A = aria secţiunii nitului
Dar m - variază foarte mult cu natura tablelor şi mediul de
funcţionare rezultă că acest caz nu este sigur pentru calcul.
4 - Nit complet slăbit: mFn1 = 0
F1= Aτf =
III.2.Condiţii
tehnice impuse înbinărilor nituite
Obţinerea unei bune calităţi a îmbinărilor
nituite este condiţionată de următorii factori:
-
presiunea executată asupra nitului şi a tablelor ce se îmbină trebuie să fie
suficientă pentru a împiedica deplasarea dintre piese şi a evita forfecarea;
-
temperatura de încălzire a nitului trebuie să fie între limitele prescrise, iar
niturile să nu stea timp îndelungat la aceste temperaturi, pentru că materialul
să nu-şi schimbe proprietăţile tehnologice;
-
niturile să fie astfel alese încât să existe un raport între diametrul şi tija
nitului suficient pentru formarea capului de închidere;
-piesele
care se îmbină să aibe suprafeţe bine curaţăte şi îndreptate;
-
niturile se distribuie astfel încât să se realizeze o bună rezistenţă şi etanşeitate
a îmbinării.
Imbinările nituite se consideră de
bună calitate dacă îndeplinesc următoarele condiţii:
- gaura
este umplută complet de corpul nitului;
- nitul
asigură o strângere corespunzătoare a pieselor îmbinate.
In cadrul
operaţiei de control, după operaţia de
nituire se verifică dacă nu a apărut unul dintre defectele frecvente, şi
anume:
a) gaura de nit nu este suficient umplută cu
material datorită presării insuficiente a capului de închidere
sau folosirii niturilor cu tija mai subţire decât cea prescrisă;
b) capul de nit prezintă bavuri datorită
unei tije de nit prea lungi;
c) piesele prezintă tăieturi în jurul nitului
datorate unui căpuitor prea ascuţit pe margini;
d) capul de închidere al nitului prezintă fisuri sau rupturi datorită
materialului nitului sau arderii acestuia;
e)
capul de nit nu s-a format complet datorită
aşezării incorecte a capuitorului, Încălzirii incorecte, tijei prea scurte sau
timpului prea mare între montarea nitului încălzit şi baterea acestuia;
f) capul de nit nu adera suficient la suprafaţa
pieselor datorită presiunii prea mici aplicate tablelor sau
nitului, ridicării bruşte sau timpului de menţinere sub presiune;
g) capul de nit este dezaxat faţă de axa tijei datorită
poziţionării greşite a sculelor de nituit, deplasării acestora în
timpul operaţiei sau fixării insuficiente a pieselor.
Masuri de tehnica securitatii muncii
Pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi
înlăturarea cauzelor care pot provoca accidente de munca şi îmbolnăviri
profesionale trebuie luate o serie de măsurări sarcini ce revin atât
conducătorului localului de muncă, dar şi lucrătorului.
Acestea
sunt :
-
asigurarea iluminatului, încălziri şi
ventilaţie în atelier;
-
maşinile şi instalaţiile să fie echipate
cu instrucţiuni de folosire;
-
să fie asigurată legarea la pământ şi la
nul a tuturor maşinilor acţionate electric;
-
maşinile să fie echipate cu ecrane de
protecţie conform normelor de protecţie a muncii;
-
atelierele să fie echipate în locuri
vizibile cu mijloace de combatere a incendiilor ;
-
atelierul să fie dotat cu mijloace de
ridicare pentru manipularea pieselor mai mari de 20 kg ;
-
muncitorii să poarte echipament bine
ajustat pe corp cu mânecile încheiate, iar părul să fie acoperit sau legat;
-
înainte de începerea lucrului va fi controlată
starea maşinilor, a dispozitivelor de pornire-oprire şi inversare a sensului de
mişcare ;
-
se va verifica înaintea lucrului dacă
atmosfera nu este încărcată cu vapori de benzină sau alte gaze inflamabile sau
toxice;
-
la terminarea lucrului se deconectează
legăturile electrice de la prize, maşinile vor fi oprite, sculele se vor aşeza
la locul lor, iar materialele şi piesele vor fi stivuite în locuri indicate ;
- muncitorii
nu se vor spăla pe mâini cu emulsie de răcire şi nu se vor şterge pe mâini cu
bumbacul utilizat la curăţirea maşinii. Dacă pentru spălarea maşinilor a fost necesară utilizarea
produselor uşor inflamabile se vor folosi imediat apa şi săpun;
- ciocanele trebuie să aibă cozi de
lemn de esenţă tare, fară noduri sau crăpături; este interzis lucrul cu
ciocanele, nicovalele care au fisuri, ştirbituri, spărturi sau deformări în
forma de floare;
-
la folosirea trasatoarelor se cere
atenţie pentru a nu produce înţepături, iar după utilizare vor fi aşezate în
truse speciale ;
Anexe
Fig.26.Elementul
principal al asamblării este nitul
FIG.27.Procesul tehnologic al nituirii
FIG.28.Asamblare nituită
FIG.29 Scule folosite la nituirea
manuala Fazele nituirii manuale
FIG.30.Ciocan pneumatic Fig.31. Presa de nituit pneumatica
Fig.32.Defecte ce pot aparea la nituire:
a- cap de inchidere inclinat
b- cap de inchidere deplasat
c-
cap de inchidere prea mic din cauza tijei scurte
d- cap de inchidere deformat
e- nit stramb
f- tablele deformate la nituire
Fig.33 Nit cu cap Fig.34. Nit cu cap Fig.35. Nit cu cap
mare semirotund mic semirotund semiinecat
Fig.36. Nit pahar Fig. 37. Nit cu explozibil
Fig. 38. Nituiri prin
suprapunere
Fig39. Nit
cu cap semiinecat pentru rezistenta-etansare
Fig.40 Imbinarea
nituita in zigzag
Bibliografie
1) Alexandru
Chişiu – Organe de maşini , Editura
didactică şi Dorina Matieşan pedagogică,
1976 ;
2)
Utilajul şi tehnologia meseriei – Manual
pentru clasele a XI-a şcolii
profesionale ; şi a XII-a , Editura didactică şi pedagogică, 1996 ;
3)
Utilajul
şi tehnologia meseriei – Manual pentru clasele a XI-a şcolii profesionale ; şi a XII-a şi şcoli profesionale,
Editura didactică şi pedagogică,1996 ;
4)
V.Handra
– Luca - Organe de maşini şi mecanisme, Manual pentru secţiile de subingineri Editura didactică şi
pedagogică,1975;
5)Asamblari mecanice manual pentru clasa a XI a si
a XII ruta progresiva,Autori: Mihaela Gabriela Ionescu, Ana Olivia, Gabriela
Alice Enache, Sorina Antosica, Maria Manole ;
6)Organe de masini si organe de asamblare,editura
Mirton,Timisoara 2001Autori: Mikos.I.
http://www.referat.ro
Ministrul
Educatiei, si Cercetarii Tineretului si Sportului
Colegiul Tehnic,,Marcel Guguianu”
Zorleni
PROIECT DE CERTIFICARE A COMPETENTELOR PROFESIONALE
Specializarea, Tehnician
Proiectant CAD
Indrumator Candidat
Prof.
Huluta Aurora
Usurelu Dan-Catalin
cls XII-D
2012
Bibliografie
1. Tehnologia asamblarii si
montajelor de Gheorghe Ion ;
2.Rezistenta materialelor si
organe de masini de Vasile Doleata;
3.Mecanica aplicata Editura
didactica si pedagogica;
4.Pavelescu, D., Radulescu, Gh.,
Gafitanu, M., Gheorghiu, N., Organe de masini;
5. Organe de masini si
organe de asamblare, editura Mirton,Timisoara 2001 Autori: Mikos.I ;
6. Organe de masini si
mecanisme,Craiova 1993 Autori: Drobota .V;
7. D.Pavelescu,
Gh.Radulescu, M.Gafitanu,I.Crudu, N.Gheorghiu
Organe de
masini, Editura didactica si pedagogica, Bucuresti 1985
http://www.e-referate.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu